استارت آپ چیست؟/بررسی نقش استارت آپ در رونق کسب و کارهای نوپا

استارت آپ چیست؟/بررسی نقش استارت آپ در رونق کسب و کارهای نوپا
شنبه 27 آبان 1396 - 17:55

استارت آپ (Start-Up) رویکرد و مفهومی‌ست، که در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی کند اینکه بتوان بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد کرد و به آستانه رشد و سرمایه گذاری رساند.

العالم _ ایران / علمی

"استارت آپ" واژه ای است که در سال های اخیر در ادبیات فناوری کشور ما وارد شده است.

استارت آپ(رویداد شتاب)چیست؟

استارت آپ یا معادل فارسی آن رویداد شتاب، رویدادی است که به منظور راه اندازی شرکت ها و کمپانی های نوپا برگزار می شود.بنا به تعریف متخصصان استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

برخی نیز استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلافیت برفراز ایده‌های موجود می‌دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه‌ی آشیل راه‌حل‌های موجود شناخته می شوند.در هر صورت در چند سال اخیر شاهد برگزاری استارت آپ های فروانی با موضوعات مختلف در سطح کشور بوده ایم و شاهد این هستیم که روز به روز به تعداد این استارت آپ ها افزوده می شود.به نظر می سرد اگر بتوان استانداردهای لازم را در برگزاری استارت آپ رعایت کرد تاثیر گذاری خوبی در کسب و کار در پایان آن شاهد خواهیم بود.

حسین مهدی زاده معاون پژوهشی دانشگاه ایلام در این توضیح واژه استارت آپ گفت:استارت آپ ویکند یک رویداد آموزشی،تجربی در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی برگزار می شود که در این دوره سه روزه شرکت کنندگان ایده‌هایشان را مطرح می کنند و سپس هر کدام گروهی را تشکیل داده و هر گروه ایده‌ای را اجرا می کنند.

وی در مورد تاثیر استارت آپ در رشد کسب و کار اظهار کرد:برگزاری اینگونه برنامه ها منجر به شکوفایی ایده های خلاقانه افراد می شود و در صورت حمایت می توان زمینه تجاری سازی این افکار و رونق اشتغال زایی را فراهم کرد.

مهدی زاده خطر نشان کرد:استارت آپ یک تجارت نوپا در قالب یک شرکت یا سازمان موقت است که در پی ایجاد و راه‌اندازی یک مدل تجاری جدید در زمینه خاصی است.

استارت آپ ویکند

معمولا در هر استارتاپ ویکند 100 نفر حضور دارند. از این 100 نفر تعدادی ایده مطرح می‌شود. این ایده‌ها لزوماً تعدادش 100 تا نیست. برای مثال ممکن است 60 ایده مطرح شود. این 60 ایده داوری می‌شوند و از بین آن‌ها 10 ایده انتخاب می‌شود. هرکسی یک دقیقه فرصت دارد تا ایده خودش را بگوید. این زمان یک دقیقه، با ثانیه شمار اندازه گیری می شود و شما نمی‌توانید یک ثانیه بیشتر صحبت کنید. یک دقیقه فرصت دارید.ایده‌ها شماره گذاری می‌شود و کلیه شرکت کنندگان می توانند رأی دهند. پس از رأی گیری و تعیین 10 ایده برتر، 10 نفر صاحب این ایده ها باید در بین 90 نفر باقی مانده، تیم خود را انتخاب کنند.

کسانی که در استارتاپ ویکند حضور دارند، 3 نوع تخصص دارند؛ اول کسانی که تخصص ICT دارند و به نوعی برنامه نویس هستند.

افراد دوم کسانی هستند که در حوزه گرافیک تخصص دارند. دسته سوم نیز افرادی هستند که متخصصین کسب و کارند. ترکیب این 3 باعث می‌شود ایده ای پرورش پیدا کند.

افراد صاحب ایده باید ترکیب مناسبی از این 3 تخصص را در تیم خود جمع آوری کنند. اگر تیمی که جمع شده تناسب نداشته باشد، وظیفه نماینده استارتاپ ویکند جهانی این است که این تناسب تیم‌ها را برقرار کند. به نحوی که در هر تیمی از این 3 تخصص حتما وجود داشته باشد. در پایان چهارشنبه شب، 10 تیم شناخته شده و آماده می‌شوند تا  کار را به صورت جدی کلید بزنند.
 در روز سوم نیز نماینده ۱۰ گروه ایده های خود را مطرح می کنند و در پایان ۳ طرح برتر این استارت آپ معرفی شده و جوایز خود را دریافت یم کنند.
 

جایگاه ایران در جهان

مطابق با گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) و مؤسسه کارآفرینی و توسعه جهانی GEDI که در سال گذشته منتشر شده و مربوط به پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است، برآوردها نشان می‌دهد که ایران از حیث کارآفرینی نوپا و استارت‌آپ در رتبه ۲۳ جهان قرار دارد و وضعیتی مشابه کشورهای چین و استرالیا را ایجاد کرده است. این بررسی‌ها حاکی از آن است که در بحث کارآفرینی نوپا، کشور سنگال، لبنان و برزیل در رده‌های پایین قرار دارند و ایران در سطح متوسط این جدول رده‌بندی دیده می‌شود. البته در این بررسی‌ها مشخص شده که وضع ایران در شاخص خروج از کسب‌وکار نوپا مناسب نیست. این شاخص مربوط به تعطیلی کسب‌وکاری است که فرد قبلا آن را ایجاد یا مدیریت کرده است. در این شاخص وضعیت ایران در حد کشورهایی مانند سنگال و لبنان است و از این حیث، اوضاع برزیل بهتر از ایران ارزیابی شده است.

در سال ۹۵، با هدف توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا بانک اطلاعاتی این کسب‌وکارها از سوی وزارت ارتباطات ایجاد و در مرحله اول ۹۳۰ کسب‌وکار شناسایی شد و بیش از ۵۵۰ ایده استارت‌آپی به ثبت رسید.

آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که در یک سال اخیر بالغ بر‌ هزارو ٢٢٧ استارت‌آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و دوهزارو ٥٠٠ واحد کسب‌وکار مرتبط با این فعالیت‌ها شکل گرفت.

نقش استارت آپ ها در کسب و کار نوپا

کامران طاهر پور رئیسپارک علم و فناوری ایلام در خصوص نقش استارت آپ ها در توسعه فناوری و حل مشکل عدم اشتغال در بین فارغ التحصیلان اظهار کرد:نقش استارت آپ ها در توسعه فناوری در کشورهای مختلف از جمله ایران بسیار مهم است و ابزاری مثل استارت آپ می تواند کمک بسیار زیادی به توسعه کسب و کار های نوپا داشته باشد و در نهایت منجر به اشتغال زایی شود که این شاخصه ها از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان نیز هستند به طوری که در بعضی کشورهای به طور روزانه استارت آپ برگزار می شود چون به اهمیت این رویداد به منظور رشد کسب و کارها واقف هستند،البته در چند سال اخیر با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و نهادهای مختلف در کشور ما استارت آپ های زیادی برگزار شده است که در مجموع نتایج این استارت آپ ها مثبت بوده است.

حسین مهدی زاده نیز در مورد تاثیر استارت آپ ها در بهبود فضای کسب و کار گفت:استارت آپ ها در ارتقای فرهنگ فناوری  موثر هستند یعنی قبلا خیلی از جوانان ما دغدغه ای در مورد تولید ثروت از علم فناوری نداشتند و بعضا  اصلا در خصوص ایده ای در ذهن نداشتند.اما  استارت آپ ها در موضوعات مختلف در کشور باعث شده است استقبال جوانان از استارت آپ و همچنین جشنواره ای ایده های ثروت ساز بسیار بالا باشد و خیلی از همین فارغ التحصیلان نیز پس از برگزاری استارت آپ به صورت هسته ها و واحد های فناور توانسته اند در پارک های علم و فناوری و نیز مراکز رشد مستقر شوند.

تناسب هزینه ها و نتایج استارت آپ ها در ایران

کامران طاهر پور رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام در پاسخ به این سوال که آیا نتایج استارت آپ های برگزار شده در ایران با هزینه هایی که برای برگزاری آن ها صرف شد تناسب دارد یا خیر اظهار کرد:طبیعی است که برای شروع هر کاری ابتدا باید هزینه هایی  را پرداخت کرد و نمی توان انتظار داشت که از ابتدا نتایج مطلوب را به دست آورد،به طور مثال برای فرهنگ سازی روی یک مسئله شما مجبورید هزینه های برای تبلیغات انجام دهید ولی وقتی آن فعالیت به نتیجه رسید خیلی از هزینه ها را می توان دوباره به دست آورد.

مشکل اصلی استارت آپ ها در ایران

حسین مهدی زاده معاون پژوهشی دانشگاه ایلام در مورد مشکل اصل استارت آپ ها در ایران گفت:نهادینه نشدن اقتصاد و راه اندازی کسب و کار در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی مهمترین چالشی است که باعث کاهش تاثیر استارت اپ ها در کشور  شده است.

وی اضافه کرد :فارغ التحصیلان دانشگاهی ما  باور نکرده اند که می توانند کسب و کار راه اندازی کنند و هنوز به دنبال استخدام در شغل های دولتی هستند در حالی که  اگر این باور در بین آن ها به وجود بیاید قطعا برگزاری این استارت آپ ها می تواند در رشد کشب و کار پایدار بسیار موثر باشد.

کامران طاهر پور رئیس پارک علم و فناوری ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد:نکته مهمی که در این موضوع وجود دارد این است که ما باید این الگوی استارت آپی را که یک الگوی وارداتی است متناسب با شرایط دانشی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی کشور خود همگام کنیم.یعنی متناسب با شرایط کشورمان یک الگوی استارت آپی داشته باشیم.یکی از دلایلی که به استارت آپ،الگوی شتاب نیز می گویند نیز همین مطلب است که می خواهیم تلاش کنیم .پس بر این اساس لازم است که صاحب نظران و محققین ما یک الگوی استارت آپی ملی را طراحی کنند تا بتوانیم از مزایای و فرصت های استارت آپ متناسب با شرایط کشور خود استفاده ببریم.

هر ساله به تعداد استارت آپ های برگزار شده در کشور ما افزوده می شود و آن چیزی که اهمیت دارد استاندارد برگزار کردن استارت آپ ها و دور نشدن از هدف نهایی برگزاری این چنین برنامه هایی که همان رونق اشتغال و کسب و کار پایدار در کشور است باید مد نظر متولیان علمی کشور قرار گیرد.

استارت آپ در کشور ما مفهومی تازه و نوپا است و هنوز برای قضاوت کردن همه جانبه در باره این موضوع خیلی زود است.باید منتظر بود و دید در آینده چه اتفاقی می افتد.

 خبرگزاری علم و فناوری

دسته بندی ها :

شما هم نظر بدهید

کاراکترهای باقی مانده : (1000)

پربیننده ترین خبرها