سرعت تضمینی اینترنت را چطور بسنجیم؟

سرعت تضمینی اینترنت را چطور بسنجیم؟
سه شنبه 14 آذر 1396 - 08:10

سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها به صورت متمرکز در رگولاتوری آمده است و مشترکان می‌توانند سرویس خود را بررسی و از انطباق این شرایط با قرارداد خود اطمینان حاصل کنند.

العالم - ایران

با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه‌های ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و ساماندهی آورده شده است. مشترکین به منظور سنجش سرعت و کیفیت، می‌توانند اپراتور سرویس‌دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

نکات لازم پیش از تست سنجش سرعت

در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق‌تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای درحال اجرا و یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده‌کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه قطع شود.

همچنین با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد می‌شود تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه‌دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره‌گیری شود.

روش تست سنجش سرعت

مشترکین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده می‌توانند از طریق لینک‌های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوق‌الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص‌یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.

با توجه به اینکه برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه‌گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت می‌داند. بدین‌منظور مشترکین باید  با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شوند و سپس اقدام به اندازه‌گیری کنند.

در حال حاضر در شرایطی که تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت از مدل حجمی به غیرحجمی با تکیه بر سرعت و با مبنای مصرف منصفانه در راه ارائه هستند، تضمین کیفیتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری بر آن تاکید دارند از اهمیت زیادی برخوردار است و مشترکان از این راه می‌توانند سرعت و کیفیت خود را مورد بررسی قرار دهند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها