تلاش عربستان براي تحريك اربیل عليه ايران و مالكي

تلاش عربستان براي تحريك اربیل عليه ايران و مالكي
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1391 - 08:18

محافل سياسي و رسانه اي عربستان براي جذب كردستان عراق و استفاده از آنها عليه ايران و نوري المالكي تلاش هاي گسترده اي آغاز كرده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم اين محافل تلاش مي كنند كه با تكيه بر اختلافات بين كردستان و حكومت مركزي بغداد ، براي دستيابي به اهداف خود علیه ایران و دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق ، از  كردستان  عراق بهره گيري كنند.
اختلاف ميان اربیل و بغداد پس از آن بروز كرد كه كردستان عراق به طارق الهاشمي معاون فراري رئيس جمهوري  پناهندگي داد و به درخواست هاي بغداد براي استرداد وي كه با اتهامات شديد تروريستي مواجه است ، بي توجهي نمود.
ائتلاف كردستان به علت پناه دادن به الهاشمي از سوي دولت عراق تحت فشار سياسي و اقتصادي شديدي قرار گرفته است.
روزنامه الشرق الاوسط  در جديد ترين شماره خود در مقاله اي با عنوان " ضرورت همكاري ميان منطقه كردستان عراق و كشورهاي حاشيه خليج فارس " نوشت : كشورهاي حاشيه خليج فارس، به ويژه عربستان سعودي و اهل سنت عراق بايد به كردها به عنوان يك نيروي سياسي در حال قدرت گيري در منطقه و عامل مؤثر در حفظ تعادل سياسي ميان شيعيان و اهل سنت توجه كنند.
در ادامه مقاله آمده است : قبل از آنكه موج گسترش نفوذ شيعيان در عراق، كردها را در خود ذوب كند و گروههاي سياسي مخالف نفوذ احزاب و كشورهاي سني مذهب آنها را به خود جذب و از حضور فعال آنها در راستاي اهداف ننگينشان استفاده كنند، بايد به اين بخش از مردم عراق توجه كرده و با آنها پيوند برقرار كنند.
 الشرق الاوسط افزود : كردها امروزه در وضعيت بسيار حساسي به سر مي برند و درصدد بازنگري در ائتلاف استراتژيكي هستند كه از سال 2003 تاكنون با نيروها و احزاب شيعه برقرار كردند
در ادامه اين مطلب با طرح اين ادعا كه اتحاد ميان  كردها و شيعيان نتجه اي جز نااميدي و زيان به بار نياورده است، افزود :  كردها تصميم دارند وارد ائتلاف هاي جديد با نيروهاي تأثيرگذار ديگر در عراق شوند .
نويسنده مدعي شد ، كردها به دنبال آن هستند كه از فرصت به وجود آمده براي نزديكي ميان خودشان و رهبران اهل سنت عراق جهت تشكيل يك جبهه واحد به منظور رويارويي با اهداف تماميت خواهانه ائتلاف شيعيان تحت عنوان ائتلاف ملي به رهبري نوري مالكي جهت تأسيس ديكتاتوري شيعيان با حمايت مستقيم ايران استفاده كنند.
در بخش ديگري از مطلب روزنامه الشرق الاوسط كه از مواضع عربستان سعودي حمايت مي كند ، آمده است : كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بايد پس از سقوط نظام صدام در عراق، با كاستن از ديدگاههاي منفي و غيرواقعي خود  درباره منطقه كردستان، از تلاش هاي رهبران اين منطقه براي مقابله با سياست هاي فرقه گرايانه دولت بغداد حمايت مي كردند.
نويسنده ، مرحله كنوني را بسيار حساس توصيف كرده و به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس توصيه كرد كه روابط رسمي و شبه رسمي خود را با اربيل افزايش داده و برحجم فعاليت هاي تجاري و گردشگري و سرمايه گذاري هاي عمراني در كردستان عراق بيفزايند.
ايجاد دفاتر نمايندگي ديپلماتيك و كنسولگري و زير نظر گرفتن فعاليت كنسولگري هاي ايران و تركيه در منطقه شمال عراق از ديگر توصيه الشرق الاوسط به مقام هاي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس است.
نويسنده روزنامه الشرق الاوسط افزود : غير معقول است كه ميزان تبادل تجاري ميان منطقه كردستان عراق با تركيه به بيش از 10 ميليارد دلار برسد و كالاهاي ايراني بازارهاي اين منطقه را به انحصار خود درآورد ؛ اما هيچگونه فعاليت تجاري يا سرمايه گذاري قابل ذكر از سوي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در اين منطقه حساس دنبال نشود.
نويسنده ادعا كرد : كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از اولين روز پس از سرنگوني نظام بعث در عراق و تشكيل نظام جديد، منطقه كردستان را به لقمه چربي براي احزاب و ائتلاف هاي شيعه و در وراي آنها ايران تبديل كردند و احزاب مذكور نيز از حمايت هاي سياسي فراوان ايران براي گسترش سلطه كامل مذهبي شان بر عراق و به حاشبه راندن احزاب سني و اخراج آنها از روند سياسي كشور بهره گرفته اند.
در بخش ديگري از مطلب الشرق الاوسط آمده است: اگر كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس و احزاب سني عراق در برابر خواسته هاي مشروع كردها اندكي از خودشان نرمش نشان مي داندن و با دولت منتخب منطقه كردستان روابط طبيعي برقرار مي كردند، بي ترديد امروزه شاهد وضعيت كنوني در عراق و دشواري تعامل با سياست حذف منتقدان و مخالفان از سوي نوري مالكي نمي بوديم.
نويسنده همچنين به طرح ادعاهاي واهي ديگري از جمله تلاش ايران براي الحاق عراق به خاك خود و دنبال كردن اهداف توسعه طلبانه از سوي تهران پرداخته و مي نويسد : ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است و در صورت توافق طرفين يعني اهل سنت عراق و كردها با يكديگر و همكاري و مشاركت كشورهاي حاشيه خليج

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها