تفاهمنامه تقویت همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه امضا شد

تفاهمنامه تقویت همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه امضا شد
شنبه 25 آذر 1396 - 22:10

اتاق مشترک بازرگانی ایران-روسیه و اتاق بازرگانی و صنعت استان «آلتای»* روسیه باهدف تقویت همکاری تفاهمنامه‌ای امضا کردند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش تارنمای اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، «بوریس چسناکوف» رییس اتاق بازرگانی استان آلتای روسیه، که در صدر یک هیات بلندپایه تجاری به تهران سفر کرده بود، هفته گذشته با «اسدالله عسگراولادی» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران- روسیه، دیدار و تفاهمنامه همکاری امضا کرد. 
بر پایه این تفاهم‌نامه‌، 2طرف متعهد شدند زمینه تقویت ارتباطات تجاری، تحقیقاتی و فناورانه را میان فعالان بخش خصوصی و شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم کنند.
همچنین 2 تشکل باهدف تقویت روابط تجاری، اطلاعات موردنیاز در مورد اقتصاد و قوانین تجارت خارجی را در اختیار یکدیگر قرار می دهند.
چالش های تجاری ایران و روسیه
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران- روسیه در این دیدار موانع همکاری دوجانبه را چنین برشمرد: مشکل بانکی (نمی‌توانیم نقل‌ وانتقال بانکی با روسیه داشته باشیم)؛ مشکل مالی (ریال و روبل متزلزل است و باید بین بانک مرکزی این 2 کشور قرارداد مالی- پولی بسته شود)؛ سیستم حمل‌ونقل و روادید (که مهمترین مشکل بازرگانان ایرانی است).
عسگراولادی عنوان داشت: معتقدیم باید به کارآفرینان و بازرگانان ایرانی روادید یک‌ساله مولتی بدهند، ولی هنوز روس‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند. البته آنها راحت روادید گردشگری را می‌دهند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: در بسیاری از گمرک های روسیه هنوز به بازرگانان ایرانی و آنچه اظهار می‌کنند اعتماد نمی‌شود و در ارزشگذاری روی محصولات، بالاترین نرخ را برای کالاهای ایرانی در نظر می‌گیرند.
وی مهم‌ترین چالش های سیاست‌های گمرکی روسیه را «ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه»،‌ «ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه»، «فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک»،‌ «مشکلات مربوط به اخذ روادید»، «کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی» و «بی اعتمادی دوسویه» اعلام کرد.
به گفته عسگراولادی، ایرانیان برای سفر به روسیه در چهار نوع سیستم حمل‌ونقل یعنی سیستم هوایی، دریایی، ریلی و کامیونی مشکل‌ دارند. 
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: خطوط ریلی در ایران در خدمت تجارت نیست و سیستم هوایی ما مشکلاتی دارد. از طرفی ایران هواپیمای باری به روسیه ندارد و هواپیمای مسافربری نیز فقط به مسکو پرواز می‌کند؛ درحالی‌که تجارت با روسیه فقط در شهر مسکو انجام نمی‌شود. ما باید بتوانیم به شهر آستراخان و جنوب روسیه پرواز مستقیم داشته باشیم.
استان آلتا یکی از جمهوری های خودمختار روسیه است. پایتخت آن گورنو-آلتاییسک است و حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد. 20 نفر از پنج شرکت بین‌المللی روسیه در هیات بلندپایه تجاری استان آلتای حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها