در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس مطرح شد؛

المالکی: قدس کلید جنگ و صلح در منطقه است / هیلی: تصمیم ترامپ درباره قدس بازتاب دهنده اراده و خواست مردم آمریکا است

المالکی: قدس کلید جنگ و صلح در منطقه است / هیلی: تصمیم ترامپ درباره قدس بازتاب دهنده اراده و خواست مردم آمریکا است
پنج‌شنبه 30 آذر 1396 - 18:54

مجمع عمومی در نشست اضطراری خود، درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار لغو تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس است، رای‌گیری می‌کند.

العالم - فلسطین اشغالی

مجمع عمومی سازمان ملل امروز پنجشنبه (30 آذر) برای بررسی تصمیم آمریکا در اعلام قدس به پایتختی رژیم‌صهیونیستی، جلسه اضطراری تشکیل داد.

ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین در این مجمع اظهار داشت قدس کلید جنگ و صلح در منطقه خاورمیانه است.

وی تاکید کرد: آمریکا پس از این تصمیم دیگر جایگاه میانجی‌گری را نمی تواند در مذاکرات صلح داشته باشد، وتوی آمریکا ما را هرگز تسلیم نخواهد کرد.

ریاض المالکی تصریح کرد: جامعه بین المللی امروز در آزمون بی سابقه ای در خصوص تحولات مربوط به قدس قرار دارد، کسی که صلح را انتخاب می کند باید دست از استعمارگری بردارد.

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی تصمیم ترامپ علیه قدس گفت: رای دادن علیه تصمیم ترامپ مهم است برای اینکه فلسطینیان بدانند در مبارزه با اسرائیل تنها نیستند، تصمیم ترامپ درباره قدس در تضاد با قوانین بین المللی است.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: تصمیم یک‌جانبه آمریکا بافت اجتماعی شهر قدس را تهدید می کند.

اوغلو در واکنش به صحبت های ترامپ در تهدید اعضای مجمع برای دادن رای مثبت به قطعنامه گفت: اگر کسی تصور کند می تواند آرای اعضا را بخرد در خطاست، ما از هیچ تهدیدی نمی ترسیم.

 نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جایگاه سخنران بعدی این نشست گفت: آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه سازمان ملل متحد هست، سازمان ملل متحد مکان و محلی برای دشمنی با اسرائیل شده است.

وی تصریح کرد: تصمیم ترامپ درباره قدس بازتاب دهنده اراده و خواست مردم آمریکا است، ما سفارت خود را از تلآویو به قدس منتقل خواهیم کرد و هیچ کسی ما را از این تصمیم منع نخواهد کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی در نشست اضطراری سازمان ملل متحد با اظهاراتی توهین آمیز رای دهندگان به قطعنامه سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره قدس را «عروسکان خیمه شب بازی» در دستان فلسطین خواند، وی گفت: کسانی که از قطعنامه امروز حمایت می‌کنند مانند عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی هستند. شما عروسک‌هایی هستید که اربابان نوچه‌تان در فلسطین، شما را صحنه‌گردانی می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: شما مثل کسانی هستید که وادار شده‌اید برقصید، در حالی که رهبران فلسطینی، با خوشحالی نگاه می‌کنند،  دروغ چشمان شما را کور کرده است و مثل عروسک خیمه‌شب‌بازی از صحنه‌گردانی‌هایی که شما را احاطه کرده خبر ندارید. 

غلامعلی خوشرو روز پنج شنبه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد که درباره ضرورت لغو تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: در طول چند دهه گذشته رژیم اسرائیل بی وقفه با اشغال سرزمین فلسطین، کشتار و بی خانمان کردن فلسطینی ها مرتکب جنایات متعدد شده و در عین حال از مصونیت کامل بهره مند بوده است. در طول این مسیر، ایالات متحده از طریق ارائه حمایت های بی قید و شرط خود و دفاع از این رژیم به هر وسیله ممکن، به رژیم اسرائیل کمک کرده است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت ایالات متحده هیچ گاه در سوء استفاده از حق وتوی خود، در تضاد با منشور ملل متحد، برای ایجاد سپری برای رژیم اسرائیل در شورای امنیت در مقابل خواست جامعه بین المللی به خود تردیدی راه نداده است.

خوشرو اضافه کرد: در جریان جلسه سه روز قبل شورای امنیت، ایالات متحده برای چهل وسومین بار از حق وتوی خود برای حفاظت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد تا مانع از آن شود که این رژیم با عواقب جنایات شنیع خود روبرو شود. بدین ترتیب، امریکا بار دیگر مانع تلاش های بین المللی در جهت یافتن راه حلی برای مساله فلسطین شد.

وی اظهار کرد: تصمیم غیرقانونی اخیر دولت امریکا برای شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر مقدس این موضوع را مثل روز روشن کرده است که امریکا تنها در پی به حداکثر رساندن منافع رژیم صهیونیستی است و هیچ گونه توجه و احترامی به حقوق مشروع فلسطینیان، از جمله حق آنان بر تعیین سرنوشت، قائل نیست (بیشتر بخوانید)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند. 

به نوشته خبرگزاری  رویترز، تا کنون فقط 10 جلسه اضطراری مجمع عمومی تشکیل شده که آخرین‌بار در سال 2009 و با موضوع مشابه اشغالگری در قدس شرقی و اراضی خصوصی فلسطینیان بود. جلسه روز پنجشنبه در واقع ادامه آن جلسه است.

پیشتر در روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره همین قطعنامه رای‌گیری کرده بود که 14 کشور از 15 عضو این نهاد، رای مثبت دادند ولی آمریکا آن را وتو کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

پربیننده ترین خبرها