قاضي بازنشسته عراقي:

ترکیه با تحویل الهاشمی پایبندی به قوانین بین المللی را ثابت کند

ترکیه با تحویل الهاشمی پایبندی به قوانین بین المللی را ثابت کند
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1391 - 13:34

يك قاضي عراق تصريح كرد که آنكارا به علت عضويت در اينترپل بايد ضمن افشاي مكان حضور طارق الهاشمي وي را تسليم مقامات اين سازمان کند.

"وائل عبد اللطيف" روز پنجشنبه به شبكه خبري العالم، گفت: پليس بين الملل سال 1923 تشكيل شد که عراق در سال 1967 و تركيه در سال 1930 به آن پيوستند.

این قاضی بازنشسته عراقی، تصریح کرد:دادگاه جنايي ملي عراق با استناد به ماده 4 قانون مبارزه با تروريسم، حكم بازداشت طارق الهاشمي را صادر كرده است و پليس عراق نيز براي اجراي حكم دادگاه تلاش مي كند؛ بنابراين، با توجه به عضويت عراق در پليس بين الملل، پلیس خواستار بازداشت و تحويل طارق الهاشمي به اين كشور شده است.

وي افزود: تركيه به علت عضويت در پليس بين الملل بايد ابتدا احساس مسئوليت كند كه طارق الهاشمي در خاك اين كشور است و مكان وجود او را به پليس بين الملل اطلاع دهد و اين ارگان بين المللي بر اساس مسئوليتش الهاشمي را بازداشت خواهد كرد.

عبداللطيف تصريح كرد: پليس بين الملل موظف است، متهم را به ارگان عراقي كه حكم بازداشتش را صادر كرده است، تحويل دهد؛ در غير اين صورت دادگاه غيابي او را محاكمه خواهد كرد.

طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق که به دست داشتن در 150 مورد بمبگذاری، ترور و حمله متهم شده است، پس از صدور حکم بازداشت در عراق ابتدا به منطقه کردستان گریخت و پس از سفر به قطر و عربستان وارد ترکیه شده است.

مقام های ترک پس از صادر شدن حکم بازداشت وی از سوی اینترپل، ضمن حمایت از الهاشمی دلیل حضور وی در خاک این کشور را "درمان" اعلام کردند.

اما طارق الهاشمی در پی صدور اخطار قرمز اینترپل به وی گفت: تا زمانی که بحران سیاسی عراق به طور کامل حل نشود، در ترکیه باقی خواهم ماند.

23:25-09/05

 

 



پربیننده ترین خبرها