ردیابی ۸ نوع سرطان با آزمایش خون ممکن شد

ردیابی ۸ نوع سرطان با آزمایش خون ممکن شد
شنبه 30 دی 1396 - 08:37

محققان به تازگی نوعی آزمایش خون جدید طراحی کرده اند که قابلیت شناسایی ۸ سرطان رحم، کبد، معده، پانکراس، مری، روده، ریه و سینه را دارد.

العالم - گوناگون

به گزارش نیواطلس، یک آزمایش خون جدید برای ردیابی ۸ نوع سرطان طراحی شده است. نتایج اولیه آزمایش این روش موفقیت آمیز بوده است.

محققان مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل این آزمایش را طراحی کرده اند که دو نشانگر زیستی مختلف را برای وجود سرطان در بدن انسان رصد می کند.

کشف نشانگرهای زیستی که به طور خاص حضور سرطان را در بدن نشان دهند، کاری چالش برانگیز است اما در سال های اخیر پیشرفت هایی در این زمینه شده است.

به هرحال این آزمایش CancerSeek نام گرفته و دو روش را برای وجود سرطان رحم، کبد، معده، پانکراس، مری، روده، ریه و سینه ارائه می کند.

نیکلاس پاپادوپولوس محقق ارشد این پژوهش می گوید: استفاده ترکیبی از چند نشانگر زیستی برای ردیابی اولیه سرطان احتمالا روش های رصد این نوع بیماری ها را در مراحل بعد تغییر می دهد.

این آزمایش  شامل یک پنل ردیابی است که روی ۸ پروتئین و ۱۶ بخش ژن تمرکز می کند.

روش مذکور روی ۱۰۰۵ بیمار مبتلا به سرطان در مراحل مختلف این بیماری آزمایش شد. به طور متوسط آزمایش خون مذکور ۷۰ درصد در شناسایی نوع سرطان موفق بود اما در مورد ردیابی برخی از آنها عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشت.

به عنوان مثال این روش در ردیابی سرطان سینه موفقیت کمتری نسبت به بقیه موارد داشت. اما روش مذکور برای ردیابی سرطان رحم ۹۸ درصد موفقیت آمیز بود.

برای استفاده از این روش در مقیاس وسیع هنوز به آزمایش های بیشتری نیاز است اما گروه محققان هم اکنون یک پژوهش در مقیاس وسیع را آغاز کرده اند که ۱۰ هزار شرکت کننده سالم در آن حضور دارند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها