افشای جزئیات دیدار طوفانی شاه اردن و ولیعهد عربستان

افشای جزئیات دیدار طوفانی شاه اردن و ولیعهد عربستان
شنبه 30 دی 1396 - 11:54

یک روزنامه آمریکایی جزئیات دیدار "بسیار طوفانی" شاه اردن و ولیعهد عربستان و رشوه سه میلیاردی ریاض برای شرکت ارتش اردن در تجاوزگری علیه یمن را فاش کرد.

العالم _ عربستان سعودی

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از خبرنگار دیپلماتیک خود در شهر امان پایتخت اردن نوشت: دیدار عبدالله دوم شاه اردن و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بسیار طولانی و پر تنش بود.

این روزنامه افزود: شاه اردن دیدار با بن سلمان را نیمه کاره رها کرد و با عصبانیت و بدون خداحافظی از اتاق خارج شد و مستقیم به سمت هواپیمای اختصاصی خود حرکت کرد و به اردن پرواز کرد.

این روزنامه افزود: محمد بن سلمان در این دیدار از شاه اردن خواسته بود که در وهله اول، در نشست سران کشورهای اسلامی درباره قدس در استانبول شرکت نکند که شاه اردن این درخواست را به طور کامل رد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، محمد بن سلمان همچنین در این دیدار به شاه اردن گفت که عربستان باید سرپرستی اوقاف اسلامی در شهر قدس را برعهده داشته باشد و نه اردن، زیرا عربستان اولین کشور اسلامی است که رسالت اسلام از شهر مدینه منوره و مکه مکرمه واقع در این کشور آغاز شد.

این روزنامه نوشت: عبدالله دوم در پاسخ به محمد بن سلمان گفت که ما هاشمی از خاندان رسول الله هستیم و از سلسله پادشاهی هستیم که مقدسات اسلامی در شهر قدس را در طول 900 سال سرپرستی کرده ایم؛ حتی در حکومت عثمانی. درخصوص عربستان، این کشور مکه مکرمه و مدینه منوره را دارد و به آنها اهتمام و توجه ورزد و از آنها محافظت کند.

به نوشته نیویورک تایمز، تنش در سخنان شاه اردن و ولیعهد سعودی وقتی بالا رفت که بن سلمان از عبدالله دوم خواست تا پیشنهادش درخصوص پرداخت سه میلیارد دلار به اردن در مقابل شرکت ارتش اردن در جنگ علیه یمن را قبول کند.

برپایه این گزارش، محمد بن سلمان عباراتی به کار برد که باعث خشم و خدشه به عزت نفس شاه اردن شد. بن سلمان به شاه اردن گفت که ارتش اردن باید شجاع باشد و در کنار ارتش های عربستان و امارات در جنگ علیه یمن شرکت کند.

به نوشته نیویورک تایمز، شاه اردن نیز با تندی به بن سلمان گفت: وقتی جنگ سال 1967 روی داد و ارتش اردن خیابان به خیابان و محله به محله در شهر قدس می جنگید، شما کجا بودید؟ ارتش اسرائیل در طول پنج روز به کشورهای عربی یورش برد اما سه هفته نتوانست شهر قدس را بگیرد زیرا ارتش اردن با شجاعت مثال زدنی مقاومت کرد و تلفات زیادی به ارتش اسرائیل وارد کرد. درباره شجاعت ارتش اردن جای صحبت نیست زیرا تاریخ بزرگی در شجاعت و نبرد دارد. اگر نیروها و تجهیزات تقویتی ارتش اسرائیل به سمت شهر مقدس قدس آورده نمی شد، ارتش اسرائیل نمی توانست وارد این شهر شود. ارتش اردن در این شهر باقی ماند و با ارتش اسرائیل نبرد کرد و ارتش اسرائیل بعد از سه هفته توانست شهر قدس را بگیرد.

شاه اردن در ادامه پاسخ به محمد بن سلمان افزود: تنها جایی که به مدت 13 روز بعد از جنگ پنج روزه به مقاومت ادامه داد؛ قدس بود. ارتش اردن در برابر تلاش ارتش اسرائیل برای اشغال این شهر جنگید و نظامیان اردنی از تسیلم شدن در برابر ارتش اسرائیل سر باز زدند و در اطراف مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره سنگر گرفتند و بدنبال شهادت در آنجا بودند. وقتی ارتش اسرائیل به این مسئله تن داد که مسجد الاقصی و قبه الصخره در اختیار ارتش اردن باقی بماند؛ نامه ای به ملک حسین فرستاد و خواستار آن شد تا ارتش اردن در مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره و مقدسات مسیحی شهر قدس باقی بماند؛ به شرط آنکه نبرد بین ارتش اردن و ارتش اسرائیل ادامه پیدا نکند.

شاه اردن به ولیعهد سعودی گفت: ما نیاز نداریم که کسی به ما درس شجاعت بدهد.

وی سپس بدون خداحافظی با محمد بن سلمان اتاق را ترک کرد و به اردن برگشت و از آن زمان، تمام تماس ها بین اردن و عربستان قطع شده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها