هزينه 500ميليون دلاري عربستان براي سلب اعتماد ازمالكي

هزينه 500ميليون دلاري عربستان براي سلب اعتماد ازمالكي
يکشنبه 14 خرداد 1391 - 06:36

بغداد (العالم)- برخي منابع عراقي از اقدام عربستان مبني بر اختصاص 500 ميليون دلار براي حمايت از طرح پس گرفتن راي اعتماد از دولت عراق به رياست نوري مالكي خبر دادند.

"عبدالحليم الرهيني" عضو ائتلاف دولت قانون يكشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم با بيان اين مطلب همچنين از تحركات مشترك عربستان سعودي و قطر براي سرنگوني دولت نوري مالكي نخست وزير عراق و سلب راي اعتماد از وي، از چندين ماه پيش تا كنون خبر داد.

الرهيني افزود: قطر از ابتداي فرايند سياسي جديد با عراق به دشمني برخاسته است و منافع خود را در سرنگوني دولت مالكي مي داند و عليرغم اختلافاتي كه با عربستان دارد ؛ در اين راستا با اين كشور همكاري دارد.

وي به حلقه ديگر اين ائتلاف اشاره و اظهار داشت: در حالي كه روابط سياسي، امنيتي و اقتصادي تركيه و عراق رو به بهبود بود و نخست وزيران دو كشور سفرهاي متقابلي به بغداد و آنكارا داشته اند اما يكباره رجب طيب اردوغان در اظهاراتي، اتهامات باطلي به مالكي زد و ناظران و كشورهاي منطقه را غافلگير كرد.

الرهيني افزود: به نظر مي رسد كشور تركيه و همچنين گروه هاي سياسي زيادي تحت فشار هستند تا اين نقش را ايفا كنند كما اين كه هم اكنون با سوريه مقابله مي كنند.

عضو ائتلاف دولت قانون گفت: سندي كه توسط ائتلاف دولت قانون و كابينه مالكي به امضا رسيده است، تاكيدي براين نكته است كه از ماهها پيش برخي براي سرنگون كردن مالكي و پس گرفتن راي اعتماد از دولت وي در تلاش هستند.

وي تصريح كرد: قطر و عربستان از ابتداي تشكيل دولت مالكي و فرايند سياسي جديد در عراق با آن به دشمني برخاستند در حالي كه بيشتر گروه هاي سياسي تمايلي به پس گرفتن راي اعتماد خود از دولت مالكي ندارند.

الرهيني افزود: سندي كه توسط ائتلاف دولت قانون امضا شده بيانگر اين نكته است كه مقامات سعودي از چندين ماه پيش بر سرنگوني دولت مالكي تاكيد مي كردند و حتي پادشاه عربستان گفته است كه هرگز باعراق آشتي نخواهد كرد و تا زماني كه دولت مالكي روي كار باشد،روابطي با اين كشور برقرار نخواهد كرد.

وي تصريح كرد: بيشتر گروه هاي سياسي تمايلي به پس گرفتن راي اعتماد از دولت مالكي ندارند و فقط رهبران تشكل العراقيه به رياست اياد علاوي و ائتلاف كردستان بدان تمايل دارند.

عضو ائتلاف دولت قانون گفت: برخي رهبران مانند مسعود بارزاني و اياد علاوي كه با مالكي اختلاف دارند خواهان پس گرفتن راي اعتماد از وي هستند.

وي خاطرنشان كرد: علاوي از زمان برگزاري انتخابات تا كنون با دولت مالكي مخالف بوده و اميدوار است هرچه زودتر سقوط كند و اكنون پس از پيوستن جناح صدر به ائتلاف خود شرايط را مناسب ديده است.

عضو ائتلاف دولت قانون توضيح داد: اهداف و انگيزه جناح صدر با دو گروه ديگر كاملا در تضاد است و كشمكش هاي ميان دولت و جناح صدر از جنس ديگري است.

وي گفت: شايد  جناح صدر پي برده است كه امكان دارد با تشكيل جبهه قدرتمند با برخي از رهبران در تشكل هاي مشخصي مي تواند براي پس گرفتن راي اعتماد از مالكي اقدام كند.

الرهيني افزود: گروه هاي مخالف مالكي بي شك پس از اين مرحله بر سر همان مسائلي كه با دولت مالكي اختلاف داشتند با يكديگر نيز اختلاف پيدا خواهند كرد زيرا جناح صدر بر خلاف دو جناح العراقيه و كردستان، در خصوص مناطق درگير و ديگر مسايل با دولت موافق است.

وي گفت: به همين دليل اگر از دولت مالكي سلب اعتماد و دولت جديدي تشكيل شود جناح صدر با قدرت با طرح  كردها مقابله خواهد كرد.

AM - 18:57

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها