صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری با ترزا می؛

برجام حاصل اجماع شرکای اروپایی است

برجام حاصل اجماع شرکای اروپایی است
جمعه 27 بهمن 1396 - 23:01

مرکل گفت با ترزا می درباره توافق هسته ای ایران گفتگو کردیم؛ توافقی که محصول اجماع و توافق کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلیس بود.

العالم - اروپا

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درکنفرانس خبری با ترزا می، نخست وزیر انگلیس در برلین اظهار داشت: مسائل مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نیز مسائل مربوط به عبور از دوران گذار تا خروج کامل و نیز ترسیم خطوط کلی برای آینده مناسبات با انگلیس در ماه مارس، همه از نظر ما در آلمان از اهمیت برخوردارند و ما بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در مشارکت آینده مان با این مساله و مذاکرات مربوط به آن درگیریم اما همزمان طبیعی است که مذاکره در مورد توسعه مناسبات دوجانبه در این مرحله نیز از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. وی افزود ما خواهان یک برنامه زمانی هستیم که البته الان آنرا در اختیار داریم اما زمان تنگ است.

مرکل افزود با نگاه به چالشهای جهانی ما امروز در خصوص برنامه اتمی ایران نیز صحبت کردیم؛ توافقی که حاصل رفتار و موضع بسیار مشترک و نزدیک شرکای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان بود. ما در مورد میزبانی امسال آلمان تحت عنوان فرآیند برلین برای کشورهای غرب بالکان نیز با نخست وزیر انگلیس صحبت کردیم و من خیلی خوشحالم که با وجود مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چشم انداز برقراری صلح و آرامش در میان کشورهای غرب بالکان حتی برای انگلیس نیز از اهمیت برخوردار است. 

صدراعظم آلمان گفت درباره اوکراین و پیشرفتهایی که برای حل بحران این کشور تاکنون حاصل شده است نیز با هم گفتگو و در مورد سوریه نیز ابراز نگرانی خود را اعلام و خاطر نشان کردیم که با وجودی که ترکیه، منافع امنیتی مشروع خود را دارد اما از طرف دیگر همه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید همانند یک خانواده عمل کنند و باید در مورد آنچه که می تواند به تنش در اعضای ناتو منجر شود با هم تبادل نظر کنند.

وی در ادامه گفت من دلسرد و ناامید نیستم بلکه کنجکاوم که انگلیس چطور می خواهد مشارکت خود (با اتحادیه اروپا) را معرفی و ارایه کند. طبیعی است که ما منافعی داریم و در خصوص تعهدات اقتصادی طبیعی است که مایلیم آن مشارکت تنگاتنگی را که تاکنون با هم داشتیم، حفظ کنیم و شاید این طور شده است که دو طرف در مسیر یادگیری برای چالشهایی که با آن برخورد می کنند، راهکار پیدا می کنند. اما در هر صورت باید بدنبال کسب نتیجه مشترک باشیم و در این مسیر نیاز است به طور دائم و همیشگی با هم تبادل نظر داشته باشیم. ما می دانیم که گاهی اوقات، دیدگاههای کاملا متفاوتی با هم داریم اما من فکر می کنم این تبادل نظر بسیار صادقانه و بسیار خوب بوده و باید باشد و بنابراین مساله دلسردی و ناامیدی، توصیف خوبی برای این تبادل نظرها نمی تواند باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها