وزیر خارجه اسپانیا با هدف تقویت مبادلات تجاری وارد تهران شد

وزیر خارجه اسپانیا با هدف تقویت مبادلات تجاری وارد تهران شد
چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 07:34

«آلفونسو داستیس» وزیر خارجه اسپانیا در بدو ورود به تهران گفت: می‌ خواهیم روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت و مکانیزم مشورت سیاسی خود را با این کشور گسترش دهیم.

العالم- ایران/ سیاسی 

 داستیس که در راس هیأتی از نمایندگان کنفدراسیون کارفرمایان و اتاق بازرگانی اسپانیا در آخرین ساعت سه شنبه شب وارد تهران شد در گفت وگو با خبرنگاران گفت که در سفر رسمی‌ سه روزه اش دو هدف تقویت روابط دوجانبه با یک کشور مهم در منطقه خاورمیانه و کمک برای کاهش تنش ها در این منطقه دنبال می کند.
داستیس قرار است، روز چهارشنبه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ، «علی‌ لاریجانی» رئیس مجلس و «علی‌ اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین المللی دیدار و گفت وگو کند .
هدف داستیس در جلسات با مقامات مذکور ، تاکید بر موضع اروپا در حفظ توافق هسته ای به رغم تهدید های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در لغو آن است .
منابع وزارت امور خارجه اسپانیا در این رابطه اظهار کردند که به عقیده اتحادیه اروپا ، توافق هسته ای باید به رغم کاستی ها ، زنده بماند زیرا توافقی امضا شده از سوی ایران است که به عدم گسترش سلاح های اتمی‌ و ثبات در منطقه کمک می‌ کند .
بر اساس برنامه ، داستیس در روز پنجشنبه قرار است دیداری با نمایندگان شرکت های اسپانیایی مستقر در ایران برای شناختن نیازها و نگرانی‌ هایشان داشته باشد .
اسپانیا می‌ خواهد روابط تجاری خود با ایران را در زمانی‌ که جمهوری اسلامی به دنبال جذب سرمایه گذاری برای نوسازی کشور پس از لغو بخشی از تحریم ها در نتیجه امضای توافق هسته ای است را افزایش دهد .
دولت اسپانیا معتقد است که زمینه فعلی‌ ، یک فرصت برای اینکه شرکت های اسپانیایی بتوانند به یک بازار 80 میلیون نفری دسترسی یابند ، است.
در ایران ، 1400 شرکت اسپانیایی فعال هستند که 450 مورد آنها ، صادر کننندگان همیشگی‌ هستند. هدف داستیس در این رابطه ، افزایش حضور شرکت های اسپانیی در بخش هایی‌ نظیر زیرساخت ها است زیرا مقامات ایرانی قصد ساخت مترو و قطار های سریع السیر در کشور را دارند .
ایران همچنین تلاش می‌ کند تا منابع انرژی خود را که در حال حاضر به نفت وابسته است را متنوع سازد .به همین دلیل ، فرصت کسب و کار در زمینه هایی‌ مانند انرژی های تجدید پذیر که اسپانیا در آن مهارت بالایی دارد ، فراهم است.
جمهوری اسلامی ایران همچنین می‌ خواهد درهای کشور را به روی گردشگران باز کند که بازار دیگری برای شرکت های اسپانیایی است و اسپانیا که در سال 2017 میلادی ، 82 میلیون نفر گردشگر خارجی‌ را پذیرفت ، می‌ تواند تجربیات خود را به ایران منتقل کند.

ایرنا 

پربیننده ترین خبرها