لاوروف: آتش بس در سوریه شامل حال تروریست ها نخواهد شد

لاوروف: آتش بس در سوریه شامل حال تروریست ها نخواهد شد
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 14:40

وزیر خارجه روسیه گفت که دو گروه تروریستی احرارالشام و جیش الإسلام به‌دلیل همکاری با النصره، شامل آتش‌بس در سوریه نمی‌شوند.

العالم _ اروپا

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه پرتغال گفت که آتش‌بس در غوطه شرقی، شامل مبارزه با تروریست‌ها با کمک جنگنده‌های روسی نمی‌شود.

وی گفت: گزارش‌ها درباره استفاده از گاز کلر در غوطه شرقی، تحریک‌آمیز است.

لاوروف افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم که دروغ‌های بیشتری درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، مطرح شود.

وزیر خارجه روسیه گفت که هدف از مطرح شدن شایعات جدید درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، نابودی توافق آتش‌بس است.

لاوروف گفت: آتش بس در سوریه براساس قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل شامل حال گروههای تروریستی نظیر "جبهه النصره" و همدستانش یعنی "احرار الشام" و "جیش الاسلام" نخواهد شد. 

وی افزود: رژیم توقف عملیات جنگی به هیچ وجه شامل عملیاتی که دولت سوریه با حمایت روسیه علیه همه گروههای تروریستی یعنی "داعش" و جبهه النصره و همدستان انجام می دهد، آنها نمی شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: گروههای دیگری مثل احرار الشام و جیش الاسلام در غوطه شرقی یا ادلب هستند که شرکاء و حامیان غربی آنها، این گروهها را میانه رو معرفی می کنند؛ درحالی که این گروهها با جبهه النصره همکاری می کنند که در فهرست سازمان های تروریستی شورای امنیت قرار دارد. 

وی افزود: این وضعیت باعث می شود که شرکاء و همدستان جبهه النصره نیز مشمول رژیم آتش بس نشوند. این همدستان و شرکاء نیز اهداف مشروعی برای عملیات نیروهای مسلح سوریه و حامیان ارتش سوریه به شمار می روند.

وزیر خارجه روسیه گفت: هدف واشنگتن از متهم کردن دمشق به ارتکاب جنایت جنگی، تجزیه سوریه است.

وی افزود: ما از همه در سوریه می‌خواهیم که بر موعد اجرای آتش‌بس بر اساس قطعنامه شورای امنیت، به توافق برسند.

لاوروف اظهار داشت: ما از واشنگتن می‌خواهیم که درباره اقدامات خود که تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند، توضیح دهد.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه شنبه قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه را تصویب کرد و بر اساس این قطعنامه  قرار است در سرتاسر سوریه به مدت دستکم 30 روز آتش‌بس برقرار شود.

همچنین از طرف‌ها خواسته شده است که شرایط را برای انتقال فوری زخمیان و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که به کمک نیاز دارند، فراهم کنند.

در این قطعنامه، داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، از آتش‌بس مستثنا شده‌اند.

 

 

 

پربیننده ترین خبرها