تروریستها در سوریه درانتظار محموله جدید

تروریستها در سوریه درانتظار محموله جدید
دوشنبه 5 تير 1391 - 10:17

سرنوشت روابط ميان تركيه و سوريه پس از فراخوان آنكارا براي برگزاري نشست ناتو براي بررسي سرنگوني يك هواپيماي اين كشور توسط سوريه در جمعه گذشته مشخص نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دولت تركيه از ناتو درخواست كرده است تا موضوع سرنگوني هواپيماي تركيه را مورد بررسي قرار دهد. اما همگان مي دانند كه اين حادثه همزمان با افزايش قاچاق سلاح از طريق تركيه به مخالفان مسلح نظام سوريه اتفاق افتاد.

القدس العربی نوشت: سلاح هايی که با پول قطر و عربستان خريداري شده با حمايت امريكا و ترکیه به داخل سوريه منتقل مي شود. حدود يك ماه پيش يك محموله بزرگ سلاح به گروههاي خاصي از مخالفان مسلح نظام بشار اسد در ادلب، حمص و حماه كه در اطراف دمشق فعاليت مي كنند منتقل شد. محموله مذكور شامل كلاشنيكف، مسلسل و مقادير زيادي تير جنگي بود.

مجله تايم در گزارشی طولانی به نقل از يكي از فرماندهان عملیاتی عناصر مسلح، هیچگونه مشورتی در خصوص سلاح هاي مورد نياز این عناصر صورت نمی گیرد. اما آنها هر سلاحي را كه به آنها برسد استفاده می کنند. اين مجله مي افزايد ورود بيشتر سلاح ها به سوريه از طريق واسطه ها انجام مي شود.

اين مجله به نقل از فردي كه خود را توزيع كننده سلاح معرفي مي كند، می نویسد: سلاح ها از عربستان و قطر مي آيند. اما حجم آنها به اندازه اي نيست كه برخي درباره آن صحبت مي كنند. بلكه تنها تعداد اندكي آر پي جي، فشنگ و تفنگ است.

تغییر وضعیت از قرمز به سبز

به گفته قاچاقچيان سلاح، ممنوعيت كنوني قاچاق سلاح در مرزهاي تركيه به علت چشم پوشي برخي از نيروهاي نظامي ترك در زمينه تحركات مسلحان مخالف بشار اسد، به چراغ سبز تبديل شده است. نيروهاي مخالف سوریه در اين زمينه اتهاماتي را به يكديگر نسبت مي دهند. برخي از آنها بر اين باورند كه سلاح ها به طور مشروط در اختيار آنها قرار داده مي شود و مهم ترين شرط در اين زمينه اعلام تبعيت از اخوان المسلمين سوریه است .. اين گروه خط تماس ويژه اي را با داخل سوريه برقرار كرده است.

تایم به نقل از يكي از عناصر مي نويسد كه سلاح ها به شرطي در اختيار نيروهاي مسلح مخالف قرار داده مي شود كه عمليات دلخواه و مورد نظر حامیان تسلیحاتی يعني اخوان المسلمين را اجرا كنند.

اين مجله مي افزايد: به گفته توزيع كنندگان سلاح و منابع موثق، رياض الاسعد فرمانده نيروهاي مسلح شورشيان هيچ نقشي در قراردادهاي جديد سلاح ندارد و با وجود توزيع اموال توسط وي براي خريد سلاح، اما به علت انتقاد مستمر نيروهاي ميداني در داخل سوريه از وي ستاره اش در حال افول است. همچنين غالب اموال هزينه شده در اين زمينه در راستاي كسب وابستگي نيروها به اخوان المسلمين هزينه مي شود.

و به نظر مي رسد رياض الأسعد از عمليات انتقال سلاح هاي جديد اطلاعي نداشته باشد. اما اين به معني دست نداشتن فرماندهان عالي رتبه جدا شده از نيروهاي مخالفان در اين عمليات نيست. رياض الاسعد همواره از سوي نيروهاي ميداني مورد انتقاد بوده و نقش وي از سوي شوراي نظامي حمص به حاشيه رانده شده است. همچنين فرماندهان عناصر مسلح داخل سوريه بيانيه ها يا اظهارات صادره از سوي ارتش آزاد مخالفان در خارج از كشور را قبول ندارند.

قاسم سعد الدين سخنگوي فرماندهي نيروهاي مخالفان در داخل كشور در پيامي ويدئويي گفته است: همه تصميمات در داخل سوريه اتخاذ مي شود.

با وجود اينكه شماري از فرماندهان نيروهاي مسلح مخالفان در خارج از كشور حتي براي دوره كوتاهي وارد سوريه شده اند اما آنها اعلام كرده اند بيش از سلاح سبك به سلاح هاي سنگين نياز دارند. معاون فرمانده كل عناصر مسلح اظهار داشت: سلاح هاي ارسالي به داخل سوريه با حمايت بيگانگان به داخل كشور ارسال نمي شود.

مجله تایم با اشاره به اینکه شورشیان در انتظار دومین محموله سلاح هستند، مي نويسد: به آنها گفته مي شود كه اين سلاح ها در روزهاي آينده يا به زودي به سوريه ارسال خواهد شد. اما اين بدان معني نيست كه سلاح در اختيار اين شورشيان قرار داده مي شود.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها