به دنبال تحويل آخرين نخست وزير قذافي به ليبي صورت گرفت،

تنش ميان رييس جمهور و نخست وزير تونس

تنش ميان رييس جمهور و نخست وزير تونس
سه شنبه 6 تير 1391 - 08:59

تونس (العالم) ـ اقدام دولت تونس به تحويل البغدادي المحمودي آخرين نخست وزير رژيم معمر قذافي به ليبي باعث اختلاف نخست وزيري و رياست جمهوري تونس شده است.

به گزارش سه شنبه شبكه خبري العالم، سخنگوي رياست جمهوري تونس اعلام كرد: رييس جمهوري تحويل البغدادي المحمودي به ليبي را محكوم مي كند و از اين كه نخست وزيري فراتر از اختيارات خود عمل كرده و حكم تحويل المحمودي را بدون رايزني و دريافت امضاي رييس جمهوري صادر كرده، نگران است . 

دولت تونس نيز اعلام مي كند كه با اطلاع رييس جمهوري حكم تحويل البغدادي را صادر كرده است و اين حكم پس از آن صادر شد كه يك هيأت حقوقي تونس به ليبي سفر و ضمانت محاكمه عادلانه المحمودي را دريافت كرد.

سمير ديلو سخنگوي دولت تونس ديروز (دوشنبه) در كنفرانسي خبري گفت: وزارت دادگستري تونس هيأتي را براي اطمينان از محاكمه عادلانه المحمودي به ليبي فرستاد و دولت ليبي تضمين كرد كه از المحمودي حفاظت و وي را عادلانه محاكمه خواهد كرد كه پس از آن حكم تحويل المحمودي به ليبي صادر شد. 

ولي برخي حقوقدانان تونسي تحويل المحمودي را مغاير با قوانين تونس و عرف بين الملل مي دانند و مي گويند كه تحويل المحمودي مستلزم فراهم بودن شرايط محاكمه عادلانه است هر چند حق ملت ليبي در محاكمه مسوولان فاسد كشورشان را به رسميت مي شناسند. 

مختار الطريفي رييس سابق انجمن دفاع از حقوق بشر تونس سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: سازمان هاي بين المللي، قوانين تونس و قوانين بين الملل تحويل البغدادي در اين مرحله را مجاز نمي دانند ولي ملت ليبي حق دارند كه در صورت فراهم بودن شرايط محاكمه عادلانه، البغدادي را محاكمه كنند.

tt-24-00:12

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها