لبنان مقصد گردشگران ایرانی در نوروز

لبنان مقصد گردشگران ایرانی در نوروز
يکشنبه 12 فروردين 1397 - 11:51

لبنان با داشتن آب و هوایی مطبوع در چهار فصل، کیلومترها دریا و خط ساحلی و طبیعت سرسبز، یکی از قطب های گردشگری جهان به شمار می آید و سالانه ایرانیان زیادی به لبنان می آیند تا تعطیلات خود از جمله در نوروز را در این کشور بگذرانند.

العالم- لبنان 

گردشگران ایرانی، معمولا با پروازهای ایران ایر (هما) به لبنان می آیند. هواپیماهای هما دو روز در هفته از مقصد فرودگاه امام خمینی(ره) و یک روز دیگر از مشهد در فرودگاه «رفیق الحریری» بیروت به زمین می نشینند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در بیروت، در حال حاضر اکثر گردشگران ایرانی در قالب تورهای خانوادگی یا مستقل به لبنان می آیند و تورها و آژانس های مسافرتی ایرانی برای سفر به لبنان به نسبت کشورهای دیگر برنامه و تعداد قابل توجهی ندارند.

**گردشگری لبنان، تحت تاثیر بحران سوریه
«عباس» یکی از تورلیدرهای ایرانی است که با مادر لبنانی خود در لبنان زندگی می کند و از این راه کسب درآمد دارد. او در گفت و گو با ایرنا می گفت که دو دلیل باعث شده که تورهای ایرانی به لبنان به شدت کاهش یابد؛ یکی بحران سوریه و در امان نبودن لبنان از حملات تروریستی بود و دیگری کاهش ارزش پول ملی ایران.
عباس این را هم گفت که ایرانیانی که پیشتر به لبنان می آمدند، مقصد اصلی بیشترشان سوریه بود و آنها پس از زیارت بارگاه مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) یا قبل از آن یکی دو روزی هم به لبنان می آمدند.
او با بیان اینکه به فضل خون شهدا، هم لبنان امنیت خود را پیدا کرده و هم بیشتر مناطق سوریه از جمله حرمین شریفین دختر و خواهر گرامی امام حسین (ع) از شر تروریست ها پاک شده است، گفت: ما در آینده نزدیک دوباره شاهد سیل زائران ایرانی به سوریه خواهیم بود که البته به لبنان هم خواهند آمد.

**افزایش هزینه های جهانگردی با کاهش ارزش ریال
اما دلیل دومی را که عباس به آن اشاره کرد گردشگران دیگر ایرانی هم تایید می کنند. آقای پیرزاده یکی از گردشگرانی است که همسرش به خاطر علاقه به روحیه مقاومت در میان شیعیان لبنان، پیش از ازدواج از او خواسته تا روزی به لبنان بیایند و مزار این شهدا از جمله حاج «عماد مغنیه» و «سیدهادی نصرالله» را زیارت کنند و موزه «ملیتا» را ببینند و در فضایی که رزمندگان مقاومت مجاهدت می کردند، حاضر شوند.
پیرزاده به ما گفت: ما اولین بار، شش سال پیش به لبنان آمدیم که آن موقع قیمت دلار حدودا 1800-1900 تومن بود. هزینه هتل برای یک هفته تقریبا هشتصد هزار تومان شد، اما الان همان هتل برای ما بیشتر از دو میلیون تومان هزینه برداشت. در حالی که هزینه سفرمان در آن سال مجموعا دو میلیون تومان شده بود.
این گردشگر ایرانی همچنین درباره سوال ما از اماکنی هم که دیده بودند، گفت: ما امسال دوباره ملیتا را دیدیم که روزگاری مقر رزمندگان حزب الله بوده و حالا به باغ موزه مقاومت تبدیل شده است؛ از بعلبک و آن قلعه تاریخی هم دیدن کردیم و بعد به زیارت حرم حضرت خوله (س) دختر حضرت اباعبدالله (ع) رفتیم که در راه رسیدن به شام در آن منطقه به شهادت رسیده است و در بعلبک مسجد موسوم به «رأس الحسین» را هم دیدیم.
او به زیارت مزار حضرت شیث نبی(ع) و شهید «سیدعباس موسوی» دبیرکل پیشین حزب الله هم اشاره کرد و گفت: در سفر قبلی، یک دوست لبنانی پیدا کردیم که بعدا خانوادگی به ایران آمد و به مشهد و اصفهان رفتیم. او این بار ما را به جاهای کمتر شناخته شده برد. من اصلا نمی دانستم که مزار جناب بنیامین یا شیث نبی در لبنان است، حضرت صفیه(س) دختر دیگر امام حسین را هم نمی شناختیم. علاوه بر آن، دوست لبنانی مان ما را به آبشارهای تنورین برد که طبیعت خیره کننده ای داشت.

**درس های یک سفر از زبان گردشگر ایرانی
خانواده «فراهانی» هم پس از سفر به استانبول پا به لبنان گذاشته بودند. آنها از شهر سه هزار ساله جبیل و صیدا خیلی خوششان آمده بود و از سوار شدن بر کشتی و گردش در دریای مدیترانه به عنوان بهترین خاطره از لبنان یاد می کردند.
«سپهر» پسر خانواده از هم صحبتی خود با جوانان لبنانی به زبان انگلیسی و فروشگاه های مارک های معروف دنیا در مراکز تجاری بیروت می گوید. مادر خانواده نیز از غذاهای لبنانی همچون «باباغنوج» و «حمص» و اخلاق خوب کارمندان رستوران های این کشور تعریف می کرد که حتی اگر مشتری تا ساعت ها سر میز بنشیند، آنها با لبخند پذیرایی می کنند.
«سپیده» دختر خانواده هم از تنوع حجاب در لبنان شگفت زده بود، و می گفت این خیلی جالب است که اینجا با وجود آزادی، زنان و دختران با حجاب می بینیم و مردم هم با احترام با آنها برخورد می کنند.
آقای فراهانی، با بیان اینکه علاوه بر تنوع آب و هوا به دلیل افکار و مذاهب مختلف در لبنان، این کشور را پس از ترکیه به عنوان مقصد انتخاب کرده است، اظهار داشت: تصمیم داشتم بچه ها در تعطیلات، علاوه بر کسب تجربه سفر، درس های مختلفی را بگیرند. اینکه مردم لبنان به همه گردشگران احترام می گذارند، دین و مذهب هم را محترم می شمارند و ما می بینیم که مسیحی و شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند. حتی ما در چند جا کلیسا و مسجد را در کنار هم دیدیم. اینها درس های خوبی برای فرزندانم است که یکی دو سال دیگر وارد اجتماع خواهند شد.
وی درباره هزینه های لبنان در یک مقایسه ریزبینانه گفت: شنیده بودم لبنان کشور گرانی است، اما فکر نمی کردم که اینقدر تفاوت با ایران داشته باشد. اینجا گوشت گوسفندی تقریبا کیلویی صد هزار تومان است یعنی دو برابر ایران، یا مثلا یک مسیر کوتاه با تاکسی برای هر نفر هشت هزار تومان است.

**عوامل رشد صنعت توریسم لبنان از نظر جوان ایرانی
«امیرحسین» دانشجوی گیلانی رشته مهندسی عمران که با یکی از دوستانش به تعطیلات نوروزی در لبنان آمده است، یادآور شد که لبنانی ها معمولا به یک زبان دیگر غیر از عربی (یا فرانسوی یا انگلیسی) مسلط هستند. این امر در کنار داشتن هتلینگ مناسب، پذیرایی همه ساعته در رستوران ها، آب و هوا و اماکن تفریحی و تاریخی مختلف، باعث رشد صنعت توریسم در لبنان شده است.
امیرحسین این را هم اضافه کرد که کشور ما با وجود داشتن پتانسیل های خیلی بیشتر از کشورهایی چون لبنان، امارات، ترکیه، قطر، و.. متاسفانه در صنعت هتل داری خیلی ضعیف است و گردشگران خارجی و حتی ایرانی برای اقامت کارشان سخت است و به خاطر تسلط پایین ایرانیان بر یک زبان بین المللی برای برقراری ارتباط با مردم و گرفتن راهنمایی نیز این گردشگران با مشکل روبرو می شوند.
او و دوستانش به نکته قابل توجهی هم اشاره کردند و گفتند: ما در سفرمان برای یافتن کالای ایرانی از فروشندگان لبنانی کمک گرفتیم، هر کالایی از هر کشوری در فروشگاه های لبنان دیدیم، اما خبری از کالای ایرانی نبود. نمی دانیم آیا ما نمی توانیم حداقل بخش کوچکی از بازار لبنان را با محصولات مختلف خود تامین کنیم.

**لبنان یکی از مقصدهای گردشگران خارجی
بر اساس گزارش وزارت گردشگری لبنان، در نیمه اول سال 2017 میلادی 826هزار و 129 گردشگر خارجی به لبنان آمدند، که به نسبت دوره مشابه در سال 2016 رشدی 14 درصدی را شاهد بوده است.
از این تعداد، 267.906 نفر یعنی معادل 32.4 درصد از کشورهای اروپایی و 143.882 معادل 17.4 درصد از آمریکا، لبنان را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزیدند. اما 265.287 نفر یعنی 32.1 درصد از کشورهای عربی و 66.803 نفر از کشورهای دیگر آسیا به لبنان آمدند.
این در حالی است که پیش از آغاز بحران سوریه، در سال 2010 تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از لبنان از یک و نیم میلیون نفر فراتر رفته بود.
در نیمه اول سال 2017 میانگین قیمت یک اتاق در هتل های بیروت 145 دلار آمریکایی بوده است که بیش از 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد یافته بود.
لبنان به دلیل تنوع فرهنگی، تاریخی که در نتیجه تمدن های مختلف به جا مانده است، یکی از مقصدهای گردشگران خارجی به شمار می آید. تمدن فنیقی ها، رومی، پارسی، عربی، و عثمانی بیشترین تاثیرات را بر این کشور داشته است.
لبنان در حدود 10 هزار کیلومتر مربع مساحت و در حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به دلیل داشتن 225 کیلومتر خط ساحلی با دریای مدیترانه، آب و هوایی معتدل دارد. بیشتر زمین های لبنان، کوهستانی است و یک رشته کوه، از شمال تا جنوب این کشور کشیده شده است و آن را به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم می کند. معروف ترین رودهای لبنان، اللیطانی در جنوب و العاصی در شرق هستند.
از معروف ترین جاذبه های گردشگری لبنان، می توان به محوطه باستانی بعلبک و معبدهای «ژوپیتر» و «باخوس»، قلعه و بندر تاریخی جبیل، خلیج و تله کابین جونیه، کلیسا و مزار بانوی لبنان در «حریصا»، شهرهای تاریخی و ساحلی صور و صیدا، آثار باستانی «عنجر» و «کفرذبیان»، مناطق کوهستانی «فاریا» و کفرذبیان، غار جعیتا و دره ای موسوم به «وادی قادیشا» نام برد. به این فهرست باید موزه ملی لبنان و صخره روشه که در بیروت هستند و جنگل های «ارز» یعنی درختی را که نماد این کشور است نیز افزود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها