کشف فسیل ۸۵ هزار ساله انسان در عربستان

چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 10:29

العالم - گوناگون

کشف اولین بقایای فسیلی گونه انسان نوین (هومو ساپین) در عربستان سعودی نظریه غالب در مورد مهاجرت انسان های مدرن از قاره آفریقا را به چالش کشیده است.

باستان شناسان موفق به کشف بقایای فسیلی از انگشت یک «هوموساپین» در صحرای نفوذ در شمال عربستان شده اند. به گفته دانشمندان بقایای کشف شده متعلق به یک انسان نوین است که ۸۵ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کرده است.

هر چند طول استخوان فسیلی کشف شده تنها ۳.۲ سانتی متر است اما این استخوان یکی از قدیمی ترین بقایای فسیلی کشف شده از گونه «هومو ساپین» در خارج از قاره آفریقا محسوب می شود.

گزارشی که محققان درباره کشف این بقایای فسیلی منتشر کرده اند نظریه «خروج از آفریقا» در مورد خاستگاه انسان امروزی را به چالش می کشد. بنا به این نظریه انسان مدرن که اصالتا اهل قاره آفریقا است حدود ۶۰ هزار سال پیش در یک موج به دیگر نقاط جهان مهاجرت کرد.

کشف بقایای فسیلی در شبه جزیره عربستان این فرضیه را تقویت می کند که انسان مدرن ۲۰ تا ۲۵ هزار سال زودتر از آنچه تاکنون تصور می شد از قاره آفریقا مهاجرت کرد. علاوه بر این به نظر می رسد که این مهاجرت یکباره نبوده و به تدریج انجام شده است.

دانشمندان بر این باورند که صحرای نفوذ که امروز منطقه ای کاملا خشک محسوب می شود در گذشته دریاچه و علفزار بوده است. امری که توجیه کننده حضور انسان «هومو ساپین» در این منطقه است. به گفته دانشمندان باران های موسمی شدید در آن زمان شبه جزیره عربستان را به منطقه ای پر از دریاچه و رودخانه تبدیل کرده بود.

پیش از کشف بقایای فسیلی انسان نوین در صحرای نفوذ بیش از ۸۰۰ فسیل حیوانی پیدا شده بود. از جمله حیواناتی که بقایای فسیلی آنها در این محل کشف شده بود می توان به آهو، اسب آبی و گاو وحشی اشاره کرد.

عصرایران