هشدار یک نویسنده درباره وضع وخیم عربستان

هشدار یک نویسنده درباره وضع وخیم عربستان
دوشنبه 26 تير 1391 - 07:11

نويسنده يک روزنامه عرب ‌زبان تاکيد کرد عربستان در مرحله کنوني در شرايط دشواري به سر مي‌برد و فاقد رهبري پويا و سياست و ديپلماسي است. از اين رو، اين احتمال دارد اعتراض‌هاي مردمي در آن افزايش يابد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه القدس العربی در مقاله ای به قلم مضاوی الرشید به اقدام نیروهای امنیتی سعودی در بازداشت و زخمی کردن آیت‌الله نمر باقر النمر، از روحانیون برجسته در عربستان، و تظاهرات در این منطقه پرداخت و نوشت پس از بازداشت شیخ نمر اصطلاح «جمهوری الاحساء و القیطف» در پایگاه ها شبکه‌های اجتماعی در اینترنت رواج یافت.

عربستان در مرحله کنونی در شرایط دشواری به سر می‌برد که فاقد رهبری پویا و سیاست و دیپلماسی است. از این رو، روی آوردن به گزینه امنیتی و نظامی برای مقام‌های عربستان پس از آنکه از برآورده کردن به حق خواسته‌های مردم که طی دو سال گذشته مطرح کرده‌اند، ناتوان ماندند تنها گزینه پیش روی مانده است.

نویسنده این مقاله در ادامه تصریح کرده است همه خواسته‌های مردمی در عربستان در چارچوب درخواست برای تغییر رژیم سیاسی و فراهم کردن مشارکت مردم در تصمیم گیری متبلور است. رژیم سعودی به خواسته‌های مردم بی توجهی کرد، به ویژه اینکه پس از درگذشت اشخاص برجسته آن و وخامت وضع پادشاه، این کشور در وضع سردرگمی به سر می برد.

در بررسی وضعیت کنونی عربستان می توان گفت که نمی توان تحرکات مردمی را در این کشور، که در آن به طرف تظاهرکنندگان تیراندازی صورت گرفته است، نادیده گرفت. این احتمال وجود داردکه تحرکات و اعتراض‌های مردم از مناطق شرقی به مناطق دیگر و سنی نشین کشیده شود که در آن صورت مهار کردن وضع دشوار و دفع خطر آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

القدس العربی افزوده است حوادث قطیب بخشی از خطر بزرگی است که عربستان و رهبران آن را تهدید می کند.



پربیننده ترین خبرها