۵۴ اثر تاریخی کشور در لیست موقت ثبت جهانی

۵۴ اثر تاریخی کشور در لیست موقت ثبت جهانی
پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 18:08

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش 35 درصدی میزان بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و موزه‌ها در نوروز 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

العالم - ایران / فرهنگی

محمدحسن طالبیان در جریان بازدید از مسجد جامع تاریخی ساوه که به همراه نماینده مردم ساوه و زرندیه و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی صورت گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در نوروز 97 بالغ بر 9 میلیون نفر از اماکن تاریخی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده است، بازدید کردند که درصد افزایش بازدیدکنندگان در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده است، اما به طور متوسط افزایش 35 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

وی بیان کرد: آمار بازدیدکنندگان نوروز 97 از نقاط گردشگری نیز توسط ریاست سازمان اعلام شده است و این آمار جدای از میزان بازدید از اماکن تاریخی است که در حوزه معاونت گردشگری اعلام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص اجرای مصوبه برگرداندن درآمد موزه‌ها به خودشان در سال 1397 گفت: براساس مصوبه مجلس و پیش‌بینی آن در برنامه ششم درآمد موزه‌ها، سایت‌ها و و محوطه‌های مهم تاریخی درآمدزا از سال جاری به خودشان بر می‌گردد.

وی گفت: در گذشته این درآمد به خزانه واریز می‌شد اما سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که کلیه درآمدهای موزه‌های و محوطه های تاریخی به نام و حساب اختصاصی آنها واریز شود که این امر انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر به منظور کسب درآمد و هزینه کرد آن در مرمت و حفاظت از بناها خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه با اشاره به قرار گرفتن 54 اثر تاریخی ایران در لیست موقت ثبت جهانی، از ارسال دو پرونده برای ثبت جهانی 2018 خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس (از فیروز آباد، بیشاپور تا سروستان) در حوزه تاریخی و نیز جنگل‌های ارسباران آذربایجان شرقی در حوزه طبیعت در یونسکو مطرح و با انجام فرآیند بررسی و ارزیابی تا تیرماه 97 اعلام نظر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه تنها یک سهمیه برای ثبت جهانی برای کشورمان در نظر گرفته می شود، گفت: هر اثری که در ارزیابی‌ها امتیاز بیشتری داشته باشد برای ثبت جهانی معرفی و تصمیم گیری می شود.

وی در خصوص ثبت جهانی طاق بستان کرمانشاه نیز گفت: باید یک سری اقدامات و محوطه سازی در این اثر تاریخی انجام و پرونده آن پس از ساماندهی برای ثبت جهانی ارسال شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها