تلاش برای حل بحران سوریه

تلاش برای حل بحران سوریه
سه شنبه 27 تير 1391 - 10:37

برهان غليون رئيس سابق شوراي موسوم به شوراي ملي سوريه وارد سالن نشست كنفرانس به اصطلاح دوستان سوريه شد كه در ششم ماه جاري ميلادي در شهر پاريس برگزار شد، او در صندلي رديف اول سالن نشست كه اريك شواليه سفير فرانسه در سوريه به وي نزديك شد و گفت كه صندلي تو در رديف سوم است و غليون نيز جاي خودش را عوض كرد و سپس شواليه از رياض سيف مخالف سوري دعوت كرد و او را در جاي غليون نشاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم اين نمونه كوچكي از نوسان مواضع غرب در قبال بحران سوريه است كه به تنگنايي تبديل شده و به سرمايه كشورهاي غربي بويژه فرانسه و اعتبار آن آسيب مي رساند.

نمونه ديگر اين تشويش و سردرگمي را مي‌توان در اعلاميه تبليغاتي خواند كه رنگ و بوي يك بيانيه پيروزي نظامي داشت و لوارن فابيوس وزير امور خارجه فرانسه آن را در جمع حاضران در كنفرانس موسوم به دوستان سوريه قرائت كرد و در آن از جدا شدن مناف طلاس و ورود قريب الوقوع او به پاریس سخن گفت كه اين امر تاكنون روي نداده است و منابع فرانسوي آگاه و منابع مخالفان به ما گفتند كه طلاس در فرانسه نيست.

المنار لبنان در گزارشی نوشت اين سردرگمي و تشويش در مواضع اروپايي ها باعث شد كه كوفي عنان مخالفت‌هاي فرانسه و آمريكا در وارد كردن ايران به خط حل و فصل بحران سوريه را ناديده بگيرد و به تهران سفر كند و از ايران بخواهد تا او را در ماموريتش ياري رساند. اين مطلب را برخي از افراد حاضر در کنار عنان بيان كردند و بالاتر از آن برخي منابع در جناح مخالفان سوري گفتند: هيئت سازمان ملل به آنها گفته است كه ما در سوريه به علت مخالفت غربي‌ها با ماموريت خويش موفق نخواهيم شد و چيزي وجود ندارد كه موفقيت ما را تضمين كند اما گزينه‌هاي ديگري پيش روي ما است كه آن را مورد بحث قرار نداده ايم.

مجموعه كشورهاي فرانسه و تركيه و قطر و در پس آنها آمريكا كه براي سرنگون كردن رژيم سوريه تلاش مي‌كنند، نگاه خصمانه‌اي به طرح عنان دارند زيرا اين طرح از سرنگوني بشار اسد جلوگيري مي كند.

برپايه اين گزارش، از حمد بن جاسم وزير خارجه قطر سخنان شديد لحني عليه عنان در نشست اخير موسوم به دوستان سوريه درپاريس نقل شده كه گفته است او (عنان) ما را به حاشيه مي‌راند و اصلا نيازي به طرح‌ها نيست.

اين موضعگيري جنون آميز قطر عليه عنان به دو علت است نخست اينكه طرح عنان اساساً ايده روسيه است كه بر همگان تحميل شده است و در مجموع راه را به روي انديشيدن به هرگونه گزينه نظامي عليه سوريه مي‌بندد و دوم اينكه قطري‌ها معتقدند كه كوفي عنان ناصر القدوه نيروي آنها در تيم خودش را به حاشيه مي‌راند و اطلاعات را از او پنهان مي‌كند و در اصل او كاري انجام نمي‌دهد كه سوري‌ها را مجبور كنند كه به القدوه ويزاي ورود به سوريه بدهند.

منابع ديپلماتيك در پاريس مي گويند كوفي عنان به ماموريت خود با حمايت روشن روسيه ادامه مي‌دهد و بر اين حمايت در ادامه كارش تكيه مي‌كند.

حماده در ادامه گزارش خود در المنار می‌نویسد: منابع ديپلماتيك گفتند كه عنان به فرانسوي‌ها گفته است برخي از مخالفان سوري به من توصيه كرده‌اند كه با ايران تماس داشته باشم و اين كشور را وارد فرايند راه‌حل كنم زيرا تنها روسيه در دمشق نفوذ ندارد و اين بخش از مخالفان يادآور مي‌شوند كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه به تيم اعزامي شوراي موسوم به شوراي ملي سوريه گفت كه جناج مخالف سوريه يك پيكره خیالی است و وقتي از وي درباره علت اين گفته اش سوال كردند گفت آيا مي‌خواهيد ما را متقاعد كنيد كه اين شورا مي‌تواند به طور مستقل تصميم گيري مي كند؟

منابع نزدیک به هيئت سازمان ملل مي‌گويند مهمترين سخن مطرح شده در جريان سفر كوفي عنان به تهران اين بود كه مسئولان ايراني گفتند كه آنها در مذاكرات اخير خود در مسكو به آمادگي خود براي بحث بحث و گفت‌وگو درباره پرونده سوريه و پرونده هاي ديگري در منطقه اشاره كرده‌اند و اين امر عنان را بيشتر متقاعد كرده است كه ماموريتش بدون همكاري ايران و تكيه به ماهيت روسيه و اطمينان از نفوذ ايران در دمشق موفقت نخواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها