تحلیل روز/

اسباب بازی که خواب را از چشمان پادشاه و ولیعهد سعودی ربود

اسباب بازی که خواب را از چشمان پادشاه و ولیعهد سعودی ربود
يکشنبه 2 ارديبهشت 1397 - 17:10

نیمه شب گذشته بود که تیراندازی در کاخ ولیعهد سعودی در محله الخزامی در ریاض پایتخت عربستان به داغ ترین اخبار روز جهان تبدیل شد و هشتگ «تیراندازی در الخزامی» فهرست پر بازدیدترین مطلب در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داد.

العالم - عربستان سعودی

دیدگاه های مختلفی درباره تحولات دیشب در ریاض ارائه شد. برخی از وقوع کودتا، برخی  از انتقام درون حاکمیتی و خانوادگی و برخی دیگر از یک عملیات تروریستی سخن گفتند.

رسانه های سعودی به طور کامل و هماهنگ سیاست سکوت در قبال این حوادث را در دستور کار قرار دادند تا این که پس از گذشت چند ساعت توضیحات کوتاهی درباره این حادثه از مراکز رسمی سعودی منتشر شد. فرماندهی پلیس ریاض اعلام کرد تیراندازی های دیشب در واقع واکنش به پرواز یک پهپاد کوچک کنترل از راه دور و اسباب بازی در منطقه امنیتی در محله الخزامی بود. وزارت کشور عربستان نیز نیمه های شب در بیانیه ای اعلام کرد قانون ساماندهی و کنترل پهپادهای کوچک بدون مجوز به زودی تصویب می شود.

اما نکاتی در خصوص این حادثه تیراندازی قابل تامل است:

  • نخست این که تیراندازی در سطحی گسترده رخ داد و حداقل بیش از یک ساعت طول کشید. ایا برای سرنگون کردن یک پهپاد کوچک سرگرمی و اسباب بازی به چنین حجمی از تیراندازی و واکنش مسلحانه نیاز است؟؟
  • اگر صدای تیراندازی دیشب در کاخ پادشاهی سعودی در محله الخزامی واکنش به حضور یک پهباد کوچک است ، چرا تیراندازی ها به سوی اسمان و به سوی بالا به منظور سرنگون کردن پهپاد ادعایی صورت نگرفت. با استناد به این که این حادثه شب رخ داد و اگر تیراندازی هوایی و به سوی اسمان رخ می داد حتما جرقه هایی از نور و آتش در آسمان دیده می شد.
  • چرا بالگردهای سعودی برای مقابله با شرایط اضطراری به پرواز در نیامدند تا منطقه را به طور کامل کنترل و تحت نظارت خود قرار بدهند.
  • بدون تردید اگر تیراندازی های دیشب ناشی از ورود یک شی پرنده مانند اسباب بازی به منطقه امنیتی بوده است دیگر چه دلیلی وجود داشت تا پادشاه سعودی را از کاخ خارج و آن را به یک پایگاه نظامی منتقل کنند تا تحت محافظت قرار بگیرد.؟؟ زیرا در چنین مواردی همان کاخ می تواند بهترین پناهگاه باشد.
  • نکته قابل تامل این است که برخی از شهروندان سعودی نیز که از فاصله نزدیک اوضاع را رصد می کردند از تیراندازی در کاخ محل اقامت ولیعهد سعودی خبر دادند و برای اثبات ادعای خود تصاویر و فیلم هایی از نزدیک گرفتند و در فضای مجازی منتشر کرد.
     

در هر صورت هر چی بود آن چه که دیشب بر پادشاه پیر و ولیعهد جوان آن گذشت حامل چندین پیام معنا دار و قابل تامل است که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • شاید تحولات دیشب تلنگری برای سران سعودی باشد که اگر یک اسباب بازی کنترل از راه دور خواب یک شبتان را آشفته کرد و مجبور به جدایی از مکان های گرم و نرم خود شدید بدانید که موشک ها ، بمب ها و تسلیحات ممنوعه شما بیش از سه سال است که خواب را از چشمان چند میلیون انسان بی گناه از جمله زنان و کودکان در یمن گرفته است و شبی صبح نمی شود مگر این که کودکی در خون خفته است و دیگر بیدار نمی شود.
  • دولتمردان سعودی به خصوص ولیعهد جوان و کم تجربه سعودی بداند و آگاه باشد اگر یک پهپاد اسباب بازی چنین لرزه بر اندام آنان انداخته است چگونه تحمل اصابت موشک های مقاومت را خواهد داشت؟؟
  • همین چند روز پیش بود که آمریکا با استفاده از گران ترین ، هوشمند ترین ، بزرگ ترین ، هول ناک ترین ، نقطه زن ترین و دقیق ترین موشک های خود سوریه را هدف قرار داد ولی هنوز خورشید طلوع نکرده بود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بسیار عادی و طبیعی درحالی که کیف دیپلماتش را در دست داشت وارد کاخ ریاست جمهوری شد در حالی که هیچ نشانه ای از ترس و وحشت بر چهره وی وجود نداشت.ولی پادشاه و ولیعهد سعودی در پی اتفاقات دیشب چنان حیران و سرگردان شده بودند که انگار کاخ شان هدف بمب اتم قرار گرفته است

آری برادر ...  بزرگی سَراسَر به گُفتار نیست / دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست

نویسنده: سید محمد مسعودی علوی

پربیننده ترین خبرها