تحلیل روز/

آیا کشورهای عربی جرات اعزام نیرو به سوریه را دارند؟

آیا کشورهای عربی جرات اعزام نیرو به سوریه را دارند؟
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 10:31

تلاش برای آغاز درگیری های گسترده به منظور افزایش مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در جنوب سوریه ادامه دارد.

العالم - یادداشت

تلاش برای آغاز درگیری های گسترده به منظور افزایش مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در جنوب سوریه در نخستین هفته از ماه گذشته، به موازات عملیات آزادسازی غوطه شرقی ادامه دارد.

به گفته فرمانده کل نیروهای ائتلاف حمله به سوریه، آمریکا همزمان با ورود 200 افسر به پایگاه نظامی التنف، اقدام به تجهیز گروه های مسلح در جنوب سوریه کرده است. پایگاه نظامی التنف، شامل اتاق عملیات مشترک بین گروه های تروریستی، فرانسه، انگلیس و اردن است.

این مقدمه چینی برای چنین حمله گسترده ای، به چندین دلیل عوامل شکست و ناکامی در تحقق اهداف را در درون خود دارد؛ مهمترین عامل عدم آمادگی مردم درعا، جولان و قنیطره برای تحمل ویرانی های بیشتر خانه و کاشانه شان در جنگی بیهوده است که جز دشمنان برای کسی منفعتی ندارد.

مجموعه موسوم به "شورای انقلابی حوران"، به ریاست عبد الحکیم المصری تهدید کرده است که انتقام عملیات غوطه شرقی را - که به قول وی باعث شکست توافق کاهش تنش شد – می گیرد؛ حال آنکه مجموعه موسوم به "شورای استان درعا آزاد" گروه های مسلح را متهم کرده است که از کمک به غوطه سر باز زده اند. هر چند که خود به دلیل فروپاشی روحیه عناصر مسلح در نتیجه شکست در غوطه شرقی نتوانسته است کمکی به تجهیز عناصر مسلح در این درگیری کند.

در همین راستا "سرگئی رودسکی"، رئیس اداره عملیات در ستاد ارتش روسیه، امریکا را متهم کرده است که این کشور سعی دارد شکست گروه های مسلح وابسته به خود را در غوطه شرقی جبران کند.

این منبع روسی فاش کرد که نمایندگان آمریکا و اردن در مرکز پیگیری در امان دستور داده اند گذرگاه هایی در مرز اردن و فلسطین اشغالی باز شود تا حدود 12 هزار عنصر مسلح فرصت پیدا کنند مقدمات ایجاد اقلیمی جدا از سوریه به پایتختی درعا را فراهم کنند.

این اقدام قبل از هر چیز، آرزوی رژیم اسرائیل است که برای برآورده شدن این آرزو چشم امید به عامل امریکا دارد؛ بر این اساس ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم هزینه این طرح و وارد کردن نیروهای خود به جنگ در خاک سوریه را بر کشورهای حاشیه خلیج فارس تحمیل خواهد کرد.

بعید به نظر می رسد هیچ کشور عربی جسارت آن را داشته باشد که نیروهای خود را وارد خاک سوریه کند یا ترکیه حاضر شود اجازه تأسیس پایگاه برای این نیروها را در مرزهای خود صادر کند. با این حال چشم داشت رژیم اسرائیل به جنوب سوریه، ترامپ را بر آن می دارد که همچنان از کشورهای حاشیه خلیج فارس باج بگیرد و احتمالا کشورهای حاشیه خلیج فارس هم فرصت پیدا می کنند تا به بهانه همکاری با اردن، به حمایت از رژیم اسرائیل بپردازند.

در هر حال بر خلاف اظهارات آمریکایی ها، نقش اصلی را در منطقه نهر الیرموک علاوه بر بقایای "ارتش آزاد"، گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش ایفا خواهند کرد.

* محمود غریب

208

پربیننده ترین خبرها