وزیر اقتصاد دولت منتخب فلسطین در غزه خبر داد:

پیشنهاد منطقه آزاد هنیه به مرسی

پیشنهاد منطقه آزاد هنیه به مرسی
جمعه 6 مرداد 1391 - 08:42

وزير اقتصاد دولت فلسطين درغزه با اشاره به پيشنهاد اسماعيل هنيه به محمد مرسي براي ايجاد منطقه آزاد تجاري در مرز غزه و مصر تاكيد كرد که منطقه آزاد مي تواند محاصره غزه را بشکند و مصر نيز هيچ محدوديتي براي توافق در اين زمينه ندارد.

"علاء الرفاتي " روز جمعه به شبكه خبري العالم، گفت: موضع مصر در قبال فلسطين، اولویت سفر اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين را داشت، زیرا اگر جایگاه فلسطین و غزه در سیاست های مصر به بخش غیر امنیتی تغییر کند، اين مساله مي تواند بازتاب هاي اساسي بر مساله فلسطين و مردم آن داشته باشد.

وزیر اقتصاد دولت منتخب فلسطین در غزه، گفت: ايجاد منطقه آزاد از جمله موضوعاتي است كه نخست وزير و طرف فلسطيني با در نظر گرفتن همه ابعاد، آن را پيشنهاد دادند و هم اكنون نيز منتظر اعلام آمادگي مصر براي اجراي پيشنهاد هستند.

الرفاتي گفت: هم اكنون فضا براي اجراي اين طرح كه لغو محاصره نوار غزه را به دنبال دارد، آماده است؛ با توجه به اینکه پيمان كمپ ديويد هيچ شرطي براي منع  مبادلات تجاري با نوار غزه يا اجراي طرح هاي مشترك نگذاشته و مصر نيز هيچ تعهدي براي عدم ايجاد منطقه آزاد نداده است.

وزیر اقتصاد دولت منتخب فلسطین تاکید کرد که تفاهم نامه هاي سال 2005 مربوط به گذرگاه ميان مصر و رژِيم صهيونيستي نيز نمي تواند مانع از اين شود كه ورود افراد ، كالاها و توليدات فلسطيني از طريق گذرگاه رفح با مشكل مواجه شود، مضاف براينكه اين تفاهم ها يك ساله بود و در سال 2006 به پايان رسيد و هم اكنون نیز زمينه براي ايجاد منطقه آزاد ميان غزه و مصر فراهم است.

علاء الرفاتي، گفت: در دیدار اسماعیل هنیه با مقامات مصری موضوع ورود بدون ويزا فلسطينينان 18 تا 40 ساله با سازمان اطلاعات مصر بررسي شد و مصر نيز براي بستن پرونده هاي امنيتي وعده هايي داده است.

وي با تاكيد بر اینکه رژيم صهيونيستي از قدرت گرفتن اسلام گرايان در مصر نگران است، گفت: زماني كه حسنی مبارك دیکتاتور مخلوع مصر سرنگون شد، رژیم صهیونیستی يك هم پيمان بزرگ خود را در منطقه از دست داد؛ اما محمد مرسي نماينده اراده و عزم مردم مصر است و نقش تاريخي و محوري اين كشور را در مساله فلسطين را ايفا خواهد کرد.

26-18:55



پربیننده ترین خبرها