تحلیل روز/

لبنان در مقابل چالش تشکیل پارلمان جدید

لبنان در مقابل چالش تشکیل پارلمان جدید
يکشنبه 16 ارديبهشت 1397 - 00:15

مردم لبنان پس از گذشت 9 سال به پای صندوق های رای باز می گردند و بدین ترتیب بیست و سومین مجلس پارلمانی لبنان تشکیل می شود.

العالم - لبنان 

این انتخابات و جزئیات مربوط به آن با هیچ یک از انتخاباتی که در گذشته برگزار شده است و لبنانی‌ها تجربه کرده اند مشابهتی ندارد زیرا انتخابات گذشته بر اساس قوانین مختلفی که برخی از آنها در سال 1922 و در زمان سلطه فرانسه تصویب شد بود، برگزار می‌شدند.

اما انتخابات کنونی مبتنی بر «قانون انتخابات نسبیت» به جای «نظام انتخابات حداکثری» است و بر اساس آن لبنان به 15 حوزه انتخاباتی تقسیم شده است و برخی مناطق با یکدیگر یک حوزه انتخابی شده اند و برخی دیگر که بر اساس قانون انتخاباتی سابق در یک حوزه انتخاباتی بودند از همدیگر جدا شدند و این بار در یک حوزه قرار ندارند. شاخص ترین تعدیل و تغییری که صورت گرفته است در تقسیم بیروت به دو حوزه انتخاباتی یکی با اکثریت مسیحی و دومی با اکثریت مسلمان است.

مراکز رای‌گیری و صندوق های رای‌گیری عملا از ساعت هفت صبح روز یکشنبه به روی رای دهندگان باز می شود و هفت هزار صندوق رای برای کسب رای حدود سه میلییون و هفتصد هزار نفری که می توانند رای دهند تدارک دیده شده است. در این دور از انتخابات رای دهندگان لبنانی مانند انتخابات قبلی با خود برگه رای حمل نمی کنند بلکه مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند. در واقع 583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند. بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده، مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست بر اساس میزان آراء بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت. این قانون اجازه داده است که برخی ائتلاف ها با یکدیگر ترکیب شوند موضوعی که در انتخابات گذشته وجود نداشت.

البته ائتلاف «جنبش حزب الله» و «جنبش امل لبنان» در همه حوزه های انتخاباتی ثابت است و دو طرف تلاش می کنند از متحدان شان در خارج از لیست های امل و وفاداری که در حوزه های جنوب و البقاع از سوی دو طرف تشکیل شده است حمایت کنند.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند به رغم رقابت های انتخاباتی که در روزهای اخیر و قبل از برگزاری انتخابات به اوج خود رسیده است و هر طرفی تلاش می کند به نحوی رای دهندگان لبنانی را به سوی خود جذب کند ولی باید گفت که لبنان به زودی شاهد پارلمان جدید و چهره های جدید خواهد بود. البته ناظران معتقدند دولت و حکومت در لبنان معمولا بر اساس توافق و ائتلاف دوام می یابد و ترکیب پارلمان هر چیزی که باشد در تصمیمات و برنامه های راهبردی آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

نویسنده: فاطمه عواضه

پربیننده ترین خبرها