پشت پردۀ دیدار اسد و پوتین در سوچی

پشت پردۀ دیدار اسد و پوتین در سوچی
جمعه 28 ارديبهشت 1397 - 13:16

دیدار رؤسای جمهور سوریه و روسیه با توجه به تحولات منطقه خاورمیانه خصوصاً تحولات میدانی سوریه فصل جدیدی را در سوریه رقم خواهد زد، به ویژه آنکه ارتش سوریه به کمک متحدانش در چند ماه گذشته پیروزی هایی را به دست آورده است.

العالم - سوریه 

پس از هر دیداری در این سطح، فصل جدیدی آغاز می شود.  

اگر بخواهیم تحولات میدانی را به فعالیت های سیاسی و همچنین تلاش های آمریکا در این برهه از زمان پیوند بزنیم، پی می بریم که مبارزه با تروریسم در سوریه آخرین گام های خود را برمی دارد و به هدفش نزدیک شده است.

شواهد و قراین حاکیست که گروه های مسلح و فرماندهان میدانی و سیاسی این گروه ها وضع و حال خوبی ندارند.

اینجاست که به خوبی می فهمیم "احمد طعمه" رئیس هیأت اعزامی گروه های مسلح به اجلاس آستانه چه گفته بود. طعمه گفته بود: "سلاح به دست گرفتن ما اشتباه بود".

الکساندر لاورنتیو فرستادۀ رئیس جمهوری روسیه به اجلاس آستانه دربارۀ حرف برخی از اعضای هیأت گروه های مسلح که گفته بود این گروه ها در اجلاس آتی سوچی مشارکت نخواهند کرد، گفت: "روسیه با همۀ گروه های مسلح و فرماندهان این گروه ها رابطه دارد و با اکثر آنها در تماس است. این بدان معنا است که اگر گروهی از مشارکت در مذاکرات خودداری کند، گروه های بسیار دیگری هستند".

با نگاهی به دیدار رؤسای جمهور روسیه و سوریه در این برهه از زمان پی می بریم که نبرد در سوریه وارد مرحلۀ جدیدی شده است که این مرحله همان پیگیری سرسختانه تر راه حل سیاسی و تعامل با همۀ گروه های مخالف برای گام برداشتن در مسیر حل مسالمت آمیز بحران سوریه است تا هر گروهی که می خواهد، به این کاروان بپیوندد و هر گروهی که نمی خواهد، بازنده خواهد بود.

دو روز پیش در اجلاس آستانه اعلام شد که اجلاس آتی در سوچی برگزار شد. این اعلام نشان می دهد که راه حل سیاسی همانگونه که ما گفتیم، درپیش گرفته خواهد شد.

حسین مرتضی

214

پربیننده ترین خبرها