توسط محققان کشور؛

مواد اولیه ۶ داروی نوترکیب برای درمان سرطان و ام اس تولید شد

مواد اولیه ۶ داروی نوترکیب برای درمان سرطان و ام اس تولید شد
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 11:06

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید مواد اولیه ۶ داروی نوترکیب برای درمان سرطان و ام اس شدند.

العالم - ایران /  علمی

سمیرا انصاری یکی از محققان طرح در خصوص طرح «توسعه فناوری و تولید ۶۶ داروی نوترکیب به عنوان مواد اولیه دارویی» اظهار کرد: شاخصه های مهم در صنعت بیوتکنولوژی، فناوری تولید آن، نیروی انسانی ماهر  و بازار است  که بر اساس همین شاخصه ها توانستیم ۶ نوع داروی نوترکیب را به عنوان مواد اولیه داروهای سرطان و ام اس را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما از هر سه شاخص اصلی برخوردار است که می توان گفت مهمترین دلایل رشد سریع این فناوری در ایران به شمار می رود، اظهار کرد: انتقال فناوری که دارای ارزش افزوده فراوان است، از طرف شرکت های غربی به ایران و سایر کشورهای در حال توسعه به سختی صورت می گیرد، زیرا در زمینه بیوتکنولوژی، فاز بالادستی علاوه بر ارزش افزوده، قابلیت کاربرد دوگانه دارد.

یکی از محققان این شرکت دانش بنیان تولید کننده داروهای نوترکیب خاطر نشان کرد: در همین راستا، این شرکت ها فقط به دنبال واگذاری فرمولاسیون و فروش ماده اولیه پروتئینی است که از ارزش افزوده بالا و توان فناوری زیادی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی این شرکت دانش بنیان فعالیت در تحقیق و توسعه در حوزه بیوتکنولوژی به منظور تامین نیاز بازار منطقه ای بوده است، افزود: تلاش های این شرکت با تمرکز بر توسعه محصولات بیوسیمیلار در زمینه بیماری های ایمونولوژیکی، ناباروری، اختلالات هورمونی و سرطان است.

وی با اشاره به ۶ نوع مواد اولیه نوترکیب که در این شرکت به تولید رسیده است، عنوان کرد: «اینترفرون بتا۱»،  «پاراتیروییدهورمون»، «فرم پگیله فیلگراستیم»، «هورمون رشد»، «آدالیمومب »و «سینال اف» از جمله این مواد دارویی هستند که موفق به تولید آنها شده ایم.

به گفته این محقق، این مواد اولیه در تولید داروهای سرطان و ام اس به کار برده می شود که اکنون هم در حال استفاده هستند.

وی تاکید داشت: تولید پروتئین های نوترکیب بر پایه توانایی ها و مهارت های نوآورانه از مرحله تحقیق و توسعه تا تولید در این شرکت، همه و همه تحت روش ها و استانداردهای مربوط انجام گرفته شده است.

انصاری با بیان اینکه در این راستا همکاری های فراوانی با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی داخلی و خارجی انجام شده است، گفت: اکنون این داروها وارد بازار شده و مورد مصرف بیماران قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این داروهای نوترکیب، داروهای دیگری در این شرکت به تولید رسیده است، افزود: این سبدهای دارویی مانع خروج ارز از کشور شده و کمک شایانی به اقتصاد کشور و قدرت خرید بیماران داخلی می کند.

این طرح موفق به کسب رتبه سوم طرح های توسعه ای در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی شده است. طرح«توسعه فناوری و تولید شش داروی نوترکیب» توسط هاله حامدی فر، سمیرا انصاری، محمدرضا ابوالحسن، مهران منتجبی، رامین کیارودی، ستاره اویسی، محمد غیاثی، سیدعلیرضا حسینی و عظیم محمدی زاده انجام گرفته است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها