آیا ولیعهد سعودی به عرصه سیاسی بازگشته است؟

آیا ولیعهد سعودی به عرصه سیاسی بازگشته است؟
شنبه 5 خرداد 1397 - 11:48

پس از غیبت نسبتا طولانی و مرموز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، رسانه‌های این کشور بالاخره دیروز (جمعه) از گفت وگوی تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا با وی خبر دادند.

العالم ـ یادداشت

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) ظهر جمعه (4 خرداد ماه) در خبری قرین به صحت اعلام کرده که محمد بن سلمان در تماس با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد آخرین تحولات منطقه و برخی مسائل مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرده‌ است.

غیبت مرموز و به نسبت طولانی ولیعهد سعودی پس از واقعه سوء قصد به جان وی در نزدیکی قصر سلطنتی الخزامی ریاض صورت گرفته به طوری که بسیاری از تحلیلگران غیبت طولانی ولیعهد جوان را دلیلی بر کشته شدنش در آن واقعه ذکر کردند.

حالا پس از حدس و گمان های مختلف و گذشته از خبرسازی های ناشیانه برخی رسانه های دربار سعودی برای پنهان کردن قضیه انتقام و سوء قصد به جان شاهزاده جوان و بالاخره شکسته شدن سکوت خبری رسانه های سعودی، گفته می شود که ولیعهد جاه طلب در آن حادثه بر اثر تیراندازی مجروح شده و پس از درمان مخفیانه در آلمان، دوباره به زمامداری اش در عربستان سعودی برگشته است.

درهمین حال خبرگزاری عربستان سعودی با انتشار تصاویری از ولیعهد این کشور، خاطرنشان کرده که او در نشست روز سه‌شنبه گذشته هیئت وزیران حضور داشته که البته با توجه به عملکرد قبلی و خبرسازی های دروغین رسانه های دربار سعودی برای سرپوش گذاشتن بر غیبت محمد بن سلمان، به نظر می رسد که این خبر چندان موثق نیست و برای ابهام آفرینی و فریب افکار عمومی منتشر شده است.

خبرگزاری عربستان به دنبال انتشار خبر گفت وگوی تلفنی روز جمعه ولیعهد سعودی با وزیر خارجه آمریکا، در عین حال از صحبت تلفنی وی با محمود عباس و رئیس جمهور فرانسه در  همان روز نیز گزارش داده است.

یکشنبه دوم اردیبهشت ماه 1397 بود که خبر رسید افراد مسلح ناشناس با تیراندازی به کاخ پادشاهی الخزامی در ریاض، قصد ترور محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی را داشتند.

خبرگزاری رویترز در آن زمان به نقل از یک مسئول بلندپایه عربستان بدون اشاره به ولیعهد سعودی، مدعی شد که ملک سلمان هنگام وقوع حادثه در کاخ "العوجا" در محله الخزامی حضور نداشته و بدین ترتیب از ترور جان سالم به در برده است. در همین حال برخی از مخالفان عربستان سعودی در توئیتر به نقل از منبعی در وزارت کشور عربستان وقوع تیراندازی در کاخ را تأیید کرده و از فرار ملک سلمان، شاه سعودی خبر دادند.

مروری بر اخبار ضد و نقیض منتشر شده در خصوص واقعه ترور یا کودتا علیه ولیعهد سعودی که گفته می شود حالا پس از غیبت طولانی به عرصه سیاسی برگشته، نشان از جدی بودن اختلافات میان شاهزادگان و سوء قصد حتمی و آسیب دیدن محمد بن سلمان دارد و این که اقدامات ولیعهد جوان و جویای نام سعودی علیه شاهزادگان، تجار و ذی نفوذان در نیروهای مسلح و گارد سلطنتی عواقب ناخوشایندی برای وی رقم زده و در صورت زنده بودن و بازگشت به عرصه سیاسی حالاحالاها توان رهایی از آن را نخواهد داشت و باید در سایه ترس از انتقام و کابوس مرگ، در وحشت دایمی زندگی کند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها