فعال سوری: ترکیه در آتش خود خواهد سوخت

فعال سوری: ترکیه در آتش خود خواهد سوخت
دوشنبه 23 مرداد 1391 - 12:43

استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق دخالت هاي تركيه در امور سوريه را خدمت به منافع آمريكا و طرح موسوم به خاورميانه بزرگ و به زيان تركيه دانست و تأکيد کرد: تفرقه انگيزي ترکيه سرانجام خود اين کشور را نيز دچار مشکل خواهد کرد.

" بسام ابوعبدالله " روز يك شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: دخالت تركيه در امور داخلي سوريه از همان ابتدا ، رويكردي ملي گرايانه محسوب نمی شد زيرا موضع گيري هاي اردوغان و داوود اوغلو بازتاب افكار عمومي تركيه نبود.

وی افزود : اكنون باگذشت 17 ماه از بحران سوريه، مردم و افكار عمومي تركيه همچنان مخالف هرگونه دخالت در امور داخلي سوريه هستند.

ابوعبدالله اظهار داشت: موضع گيري نوري مالكي نخست وزير عراق در این زمینه مسئله تازه اي نيست و عراق از مدت ها پيش طرف های سوری را  دعوت به گفت و گو كرده وبا  نشست هاي اتحاديه عرب برای مسلح كردن مخالفان سوري مخالفت کرده است.

وي در ادامه این سئوال را مطرح کرد که: تركيه از تبدیل مرزهاي مشترك خود با سوريه به پادگان آموزشی و انتقال مزدوراني كه با هواپيما به فرودگاه انطاكيه آورده مي شوند ، چه نفعي مي برد و اين مساله چه سودي براي منافع ملي يا اصلاحات در سوريه دارد ؟

استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق تاكيد كرد : شهروندان تركيه شاهدند كه اتوبوس هايي از پايگاه نظامي آنجرليك خارج مي شود و مزدوران و جنگجوياني از احزاب تندرو را كه در زندان بوده و توسط دولت تركيه آزاده شده اند ، به داخل سوريه منتقل مي كنند.

وي افزود : اگر مقايسه اي در خصوص روابط تركيه با كشورهاي همجوار داشته باشيم متوجه مي شويم كه داوود اوغلو وزير خارجه اين كشور سیاست نفاق را در خصوص مساله دموكراسي در دستور كار خود قرار داده است. زیرا به بهانه ترویج دموکراسی با كشورهايي علیه سوریه همپیمان شده است که اثری از دموکراسی در آنها دیده نمی شود.

ابوعبدالله خاطر نشان كرد : سوريه بالاترين حد خويشتنداري را در تعامل با تركيه در پيش گرفت زيرا روابط دو كشور را روابط دو ملت مي داند و پافشاري دولت سوريه بر اين مسئله نشان از آن دارد كه اردوغان رفتني است و آن چه مي ماند روابط خوب دو ملت سوريه و تركيه است.

وي با اشاره به نفاق تركيه در خصوص مسئله كردها گفت : دولت اردوغان از يك سو از برگ برنده كردها براي تهديد استفاده مي كند و از سوي ديگر " هاكان ويدان " وزير اطلاعات خود را به اسلو مي فرستد تا با سازمان هاي كرد ارتباط برقرار كند و در عین حال "اوغلو" نيز به كركوك سفر مي كند.

استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق خاطرنشان کرد که سياست دولت اردوغان ، تركيه را به كشوري كوچك در منطقه تبديل كرده است كه فاقد توانايي تاثيرگذاري است.

وی گفت: اين سياست كه همسو با منافع آمريكاست ، تركيه را درگير تنش با كشورهاي همسايه از جمله سوريه ، عراق ، ايران و حتی روسيه کرده و برای همه مشخص شده است كه سياست اين دولت به نفع مردم تركيه نیست و تنها منافع آمریکا و اسراییل را تامین می کند.

 بسام ابوعبدالله اظهارات اخیر اردوغان را بیانگر بحران در سياست تركيه دانست و گفت : او نمي تواند در خصوص مساله كردهاي سوري ، دولت دمشق را سرزنش كند در حالي كه خود مشغول بمباران مناطق جنوب شرقي تركيه است.

وی گفت:سياست فرقه گرایی سياستي ويرانگر در منطقه است که پيامدهاي آن دامن تركيه را نيز خواهد گرفت زيرا ساختار جمعيتي اين كشور مشابه كشورهاي همسايه است.

 13-19:20                             

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها