تحلیل روز/

آیا بندر حدیده در آستانه سقوط است؟

آیا بندر حدیده در آستانه سقوط است؟
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 07:26

منابع اماراتی و عربستانی فاصله نیروهای اماراتی تا تصرف بندر حدیده را تنها 40 کیلومتر معرفی می کنند، نیروهای وابسته به منصور هادی آن را 40 کیلومتر و نیروهای یمنی و ارتش این کشور بر رقم 80 کیلومتر تاکید می کنند.

العالم _ یمن

صرف نظر از اینکه رقم های اعلام شده از ناحیه هر یک از سه گروه با واقعیت میدان چه تناسبی دارد، واقعیت آن است که در جنگ یمن چنانکه بندر استراتژیک حدیده سقوط کند فاجعه ای انسانی در راه خواهد بود چرا که تصرف این بندر در حقیقت مساوی است با محاصره اقتصادی یمن هم از دریا هم از خشکی و هم از فضا و این یعنی آنکه ارتباط یمن با دنیای خارج قطع می شود و اندک کمک هایی که گه گاه از این مسیر دریایی به این منطقه خواهان استقلال می رسد قطع خواهد شد. شاید با در نظر گرفتن همین تهدید هم باشد که چند روز پیش نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی هشدار داد حوالی هشت و نیم میلیون یمنی در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قراردارند و استمرار این وضع تا پایان سال این رقم را به 10 میلیون نفر خواهد رساند. چنانکه بر این ارقام عدد مبتلایان بیش از یک میلیون یمنی به وبا، دیفتری، مرض قند و دیگر بیماری ها را بی افزاییم انتظار فاجعه ای انسانی در یمن در آینده ای نزدیک به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

درحالی که منابع عربستانی و اماراتی فواصلی نزدیک را تا تصرف و اشغال حدیده ذکر می کنند و در شرایطی که نیروهای وابسته به امارات در سه شاخه سلفی، بسیج شدگان تحت فرماندهی طارق برادرزاده علی عبدالله صالح و بلاخره نیروهای تحت امر هیثم قاسم وزیر دفاع قبلی یمن به سمت حدیده هجوم برده اند اما از نگاه منابع یمنی همچنان این نیروها راهی دشوار در رسیدن به حدیده را در پیش دارند.

به گفته منابع یمنی در کنار اراده مستحکم مردم یمن برای دفاع از الحدیده در خط ساحلی اگر چه هموار بودن زمین این امکان را فراروی نیروهای وابسته به امارات قرار می دهد که سریعتر از آنچه در مناطق کوهستانی برایشان میسر است پیشرفت کنند اما جاده ساحلی از آن جهت که بیش از چهار سال است که مورد استفاده قرار نگرفته مملو از رمل و شن هایی است که رسیدن به مقصود و اشغال حدیده را با مشکلاتی جدی روبرو می کند که به باور این منابع اینجا طبیعت به کمک مردم یمن امده است و وعده طارق برای تصرف حدیده تا پایان رمضان را به رویایی تعبیر نشده تبدیل خواهد کرد.

دولت و مردم یمن اگر چه به شکل مداوم خواهان حل بحران از طریق سیاسی شده اند و از هرگونه مذاکره ای استقبال کرده اند اما هر بار به بهانه ای تعهدات غربی ها را تحقق نیافته دیده اند چنانکه در مورد اخیر یعنی مساله حدیده به این باور رسیده اند که مجامع اروپایی و غربی به دنبال وقت کشی هستند تا درسایه آن با سقوط حدیده طرف درگیر یعنی عربستان و امارات را با دستی برتر بر سر میز مذاکرات احتمالی بیاورند درهمین راستا عبد الملک حوثی اخیرا ازسناریوی مشترک غربی عربی پرده برداشت و حمله به حدیده را تصمیم اتاق عملیات مشترک امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خواند.

تاملی بر آن چه این روزها در یمن می گذرد نشان می دهد این عملیات از ناحیه امارات و عربستان کلید نجات از بحران یمن تلقی می شود و بنا دارد در صدر اولویت هایش از یک سو ناکامی های بن سلمان در اشغال یمن را جبران کند و از دیگر سو امکان استفاده امارات از شبکه بنادر یمن را فراهم و آن را تکمیل کند. همگان بخاطر دارند که بن سلمان چهارسال پیش وعده کرده بود در مدت زمانی سه هفته ای یمن را تصرف خواهد کرد اما این وعده نه تنها هیچ گاه تحقق پیدا نکرد بلکه وزیر دفاع دیروز و ولیعهد امروز عربستان را مجبور به میزبانی ازموشک های گاه و بی گاه یمنی ها کرد و البته او را در روزهای اخیر به پذیرایی از پهپادهایی کرد که بنا دارند هرلحظه آرامش را از بن سلمان بربایند چنانکه در فرودگاه ابها دو روز پیش پهپادهای نو ظهور یمنی ناوگان هوایی عربستان را دچار اختلالات شدید کرد. همچنین اشغال بندر عدن توسط امارات و تصرف بندر سقطری در حالی که حتی یک حوثی در آن وجود نداشته و ندارد روشنگر هدف بن زاید در همراهی بن سلمان در تعقیب منافع اقتصادی ولیعهد امارات است. دراین شرایط گفتگوهای ایران و اروپا در خصوص یمن در حالی صورت می گیرد که از میزان الام مردم این کشور کاسته شود با این تفاوت که یکی در امدادرسانی بسیار تعجیل دارد و دیگری همچنان با خرید زمان انده را گونه ای دیگر می بیند.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها