واشنگتن پست:

آمریکا درجنگ یمن به عربستان و امارات کمک می کند

آمریکا درجنگ یمن به عربستان و امارات کمک می کند
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 11:23

واشنگتن پست روز دوشنبه در سرمقاله خود با انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال جنگ یمن تاکید کرد که آمریکا به ائتلاف عربستان - امارات کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می کند.

العالم - یمن

این روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود آورده است؛ بدترین بحران بشری جهان در یمن، رو به وخیم تر شدن است و این وظیفه آمریکاست که به جای فروش مهمات به عربستان و امارات از آنها بخواهد جلوی تشدید جنگ در 'حدیده' را بگیرند.

'هشت میلیون انسان در کشور یمن در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارند. بدترین پدیده شیوع بیماری وبا در تاریخ جهان در این کشور اتفاق افتاده است و همچنان قربانی می گیرد. 'حدیده' مهم ترین بندر کشور یک بار دیگر در جنگ داخلی سه ساله یمن هدف حملات تهاجمی جدید قرار گرفته است.' 

نیروهای دولت یمن با حمایت امارات و عربستان تصمیم دارند محاصره این بندر را بشکنند و وارد آن شوند و آن را تسخیر کنند. 70 درصد محموله های کشتیرانی کمکهای امدادی به یمن از این بندر 700 هزار نفری وارد می شود و به دست میلیونها یمنی محتاج کمک می رسد.

در ادامه این مقاله تصریح شده ؛ آمریکا که ائتلاف عربستان - امارات را در جنگ داخلی یمن کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می کند باید از اهرم قدرتش استفاده کند و جلوی این خطر را که بی محابا و بی ملاحظه پیش می رود را بگیرد.

'سه سال پیش عربستان و متحدانش وارد یمن شدند تا شورشیان ' حوثی' را که شهر 'صنعا' پایتخت را تصرف کرده بودند از شهر بیرون برانند، اما خیلی زود این نبرد به یک جنگ نیابتی تبدیل شد. '

این مقاله می افزاید؛ امروز عربستان و متحدانش در باتلاق جنگ یمن فرو رفته اند. عربستان و متحدانش تا به حال در این جنگ هزاران یمنی را زیر رگبار بمبارانهایشان کشته اند اما هنوز هم نتوانسته اند بخشهای وسیعی از خاک کشور را بازپس بگیرند. سیستم بهداشتی کشور بشدت خراب شده، وضعیت آذوقه رسانی کشور بکلی به هم ریخته است. در این شرایط بشدت نابسامان؛ میلیونها یمنی محتاج کمکهای بین المللی اند.

'سعودی ها و بعضی از حامیانشان در واشنگتن می گویند که اگر بندر حدیده از دست حوثی ها آزاد شود؛ آنگاه محموله های امدادی هم به سمت کشور سرازیر خواهد شد.' 

واشنگتن پست در مقاله خود تصریح کرده است اما نظر گروههای امدادی غیر از این است. آنها می گویند که عملیات تهاجم به بندر حدیده ممکن است با مقاومت سرسختانه حوثی ها روبرو شود . حتی اگر هم بندر آزاد شود باز هم امکان اینکه عملیات جنگی در این شهر هفته ها و بلکه ماهها بطول بیانجامد وجود دارد.

'گروههای امدادی می گویند که اگر در کار انتقال محموله های امدادرسانی به بندر حدیده باز هم وقفه ایجاد شود؛ کشور بیش از پیش در قحطی و گرسنگی فرو خواهد رفت .آنگاه کار مبارزه با شیوع وبا بسیار سخت تر از اینکه هست خواهد شد. هم اکنون بیش از یک میلیون نفر در یمن مبتلا به وبا هستند.'

'در زمان حاضر که راه حل سیاسی برای حل بحران یمن رو به پیشرفت است؛ اوج گرفتن عملیات نظامی در این کشور بی معناست.'

'مارتین گریفیتس' فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن قرار است ماه آینده طرحی برای برگزاری گفت وگوهای صلح در یمن را به شورای امنیت ارائه بدهد. رهبران حوثی ها برای شرکت در این مذاکرات اظهار آمادگی کرده اند. آنها طرحی مفصل همراه با جزییات کامل با دسته بندی استان به استان برای متوقف ساختن جنگ در یمن از جمله متوقف شدن موشک پرانی های خودشان پیشنهاد کرده اند.

عربستان و امارات این طرح را رد کرده اند و معلوم نیست در این شرایط حاضر به شرکت در مذاکرات باشند یا نه. امارات بیشتر راغب است کنترلش بر بنادر یمن را محکم کند و چندان مایل به خاتمه یافتن جنگ نیست .

اینجاست که لازم است آمریکا به قضیه ورود کند.

در ادامه این گزارش آمده است ؛ دولتهای 'اوباما' و ' ترامپ' هردو چندان مایل به حمایت ار عربستان در جنگ یمن نبوده اند.

آنها هردو به سهم خود سعی کرده اند جلوی بمبارانهای بی ملاحظه یمن را بگیرند و اجازه ندهند که بحران انسانی یمن از اینکه هسته بدتر بشود. 

عربستان پارسال بندر حدیده را تحت محاصره قرار داد . در آن هنگام رئیس جمهور ' ترامپ' هم بی درنگ بیانیه ای صادر کرد و در آن از ریاض خواست که 'فورا' اجازه بدهد که غذا، سوخت ؛آب، و دارو به دست مردم یمن برسد چراکه بشدت محتاج آن بودند. بلافاصله محاصره معلق ماند. اما امروز محور برنامه آمریکا مبارزه با ایران است و با این هدف قصد دارد حمایتهایش از عربستان و امارات را بیشتر کند . دولت ترامپ به رغم مخالفت کنگره؛ در پی آن است که 2 میلیارد دلار دیگر مهمات به متحدانش بفروشد. 

اما بهتر است دولت ترامپ به جای فروش مهمات به عربستان؛ به او اصرار کند که گفت و گوهای صلح را جدی بگیرد و از امارات هم بخواهد که پیشروی اش به سمت حدیده را متوقف کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها