قاسمی گزارش آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را مردود خواند

قاسمی گزارش آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را مردود خواند
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 14:50

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گزارش آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را سیاسی، غیرواقعی و مردود خواند.

العالم - ایران / سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گزارش آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را سیاسی، غیر واقعی و مردود خواند.

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص آزادی‌های مذهبی در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران این گزارش را غیر واقع‌بینانه، بی‌پایه‌ و اساس و مغرضانه می‌داند که تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده است.

قاسمی همچنین اظهار داشت: در این گزارش بار دیگر تصویری تحریف‌ شده و با تصوری سیاسی از وضعیت آزادی‌های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، همراه با ایراد اتهاماتی ناروا و دور از  آن چه که هست ارائه شده و بی‌شک غیرقابل پذیرش و مردود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تفسیرهای موجود در این گزارش در مورد مذاهب و عقاید مذهبی خاطرنشان کرد: ارائه تفسیرهای خیالی، خودساخته و بی‌اساس در مورد مذاهب و عقاید مذهبی در نهایت منجر به وخامت هر چه بیشتر تضادها، بحران‌ها و مشکلات بین‌ مذهبی شده و هیچ نتیجه و فرجام سازنده و مثبتی به‌ همراه ندارد. برای حل‌ و فصل اختلافات مذهبی و نزدیکی آنان لازم است از سیاسی کردن این موضوع به‌ شدت اجتناب شود و تنها از طریق گفت‌وگو و احترام به عقاید دیگری و بر اساس ارزش‌های متعالی انسانی و احترام به پیروان همه ادیان الهی در این مسیر گام برداشت.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا این هدف مهم را به فراموشی سپرده و صرفا درصدد بهره‌برداری سیاسی از وجود تنوع مذهبی در برخی کشورهای جهان است و تصور بر آن است این کشور حتی ارزیابی دقیق و  واقع‌ بینانه‌ای از اوضاع داخلی کشورها، به‌ خصوص از شرایط جمعیتی و مذهبی آنها، ندارد.

قاسمی در پایان تاکید کرد: به گواهی تاریخ مردم بزرگ ایران با بهره مندی از تمدن و فرهنگی کهن و غنی از هزاران سال پیش تاکنون با هر قومیت و مذهبی در فضایی کاملا مسالمت آمیز و برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کرده و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز پیروان همه مذاهب بر اساس اصول قانون اساسی و در چارچوب قانون امور مذهبی و عبادی خود را در مراکز متعدد مذهبی در جای جای ایران زمین به جا می آورند و قانون نیز از این آزادی‌ها حراست می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه «آزادی‌های مذهبی» برای سال2017 که روز سه‌شنبه منتشر شد بار دیگر با تکرار اتهامات بی‌پایه ایران را به نقض آزادی‌های مذهبی متهم کرد.

این گزارش به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی کشورها» که در سال 1998 به تصویب کنگره آمریکا رسیده تنظیم و هر ساله تقدیم نهاد قانونگذار آمریکا می‌شود. وزارت خارجه آمریکا در گزارش روز سه‌شنبه یادآوری کرده نام ایران از سال 1999 در فهرست «کشورهای موجد نگرانی‌های خاص»، ذیل این قانون قرار گرفته است. 

گزارش موسوم به «آزادی‌های مذهبی در کشورها» مخالفت‌ها در ایران با رژیم صهیونیستی و شعارها ضد این رژیم را به عنوان «یهودستیزی» تعبیر کرده است. 

پربیننده ترین خبرها