اسناد وزارت خارجه آمریکا فاش کرد؛

حمایت عربستان از صلح مصر با رژیم صهیونیستی

حمایت عربستان از صلح مصر با رژیم صهیونیستی
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 00:52

اسناد تازه منتشر شده وزارت خارجه آمریکا در خصوص معاهده کمپ دیوید نشان می‌دهند که عربستان سعودی از این معاهده حمایت کرده و برای به ثمر رسیدن آن، وساطت کرده است.

العالم - عربستان

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه بخش دوم اسناد مربوط به دولت آمریکا و سران کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ‌ عرب‌ها با این رژیم را منتشر کرد.

این اسناد مربوط به سال‌های 1977 تا ماه دسامبر 1980 میلادی است و شامل یادداشت‌ها و مکاتبات «صموئیل لمیس»، سفر وقت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، سران آمریکا، رژیم اشغال‌گر قدس و مصر بعد از نشست «کمپ دیوید» است.

در بخشی از این اسناد، «جیمی کارتر»، رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از نشست کمپ‌ دیوید که 13 روز طول کشید، به ملک حسین، پادشاه اردن نامه‌ای می‌فرستد و از او می‌خواهد از مذاکرات کمپ‌ دیوید بین «انور سادات»، رئیس جمهوری وقت مصر و «مناخم بگین»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کند.

 کارتر در این نامه می‌نویسد: «مصر و اسرائیل ثابت کردند که به دنبال صلح هستند؛ شکست تلاش‌های ما به دلیل نبود حمایت رهبران میانه‌رو و مسئولان کشورهای عربی قطعا منجر به تقویت عناصر غیر مسئول و افراطی خواهد شد و زمینه را برای افزایش نفوذ شوروی در سرتاسر خاورمیانه فراهم خواهد کرد».

در بین این اسناد، سفارت آمریکا در عربستان سعودی طی تلگرافی که به تاریخ 10 آگوست 1978 برای وزارت خارجه آمریکا فرستاده، از دیدار «جان سی وست»، سفیر آمریکا در ریاض با «سعود الفیصل»، وزیر خارجه وقت عربستان خبر می‌دهد.

به گزارش وبگاه «الاباء»، مقام آمریکایی که این تلگراف را نوشته و در نشست حضور داشته، در این سند می‌گوید، که سعود الفیصل از اقدام کارتر در دعوت از همتای مصری خود و نیز نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی برای برگزاری نشست کمپ دیوید حمایت کامل کرده و در این اندیشه بود که کمیته مستشاری عربستان بیانیه‌ای علنی در حمایت و تایید این نشست صادر کند.

به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، وزیر خارجه وقت سعودی در دیدار با سفیر آمریکا قاطعانه گفته است که موضع ریاض در قبال طرح صلح تل آویو با مصر تحریف شده است؛ چرا که سعودی‌ها قصد نداشتند مذاکرات پایان یابد.

به گفته مقام آمریکایی، سعود الفیصل در این دیدار با شعف غیر قابل وصفی گفته که به دنبال موفقیت مذاکرات کمپ دیوید بوده است؛ چرا که این موفقیت متعلق به دوستان نزدیک سعودی‌ها در مصر و آمریکا خواهد بود و عربستان برای به ثمر رسانیدن آن هرچه را در توان دارد به کار خواهد گرفت.

جمهوری مصر و رژیم صهیونیستی بعد از سه جنگ در 26 مارس 1969 معاهده کمپ دیوید را با وساطت آمریکا امضا کردند؛ این معاهده خواستار پایان جنگ  و برقراری صلح بین 2 طرف بود.

بدین ترتیب مصر اولین کشوری بود که با رژیم اشغالگر قدس روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کرد و معاهده صلح با این رژیم را امضا کرد.

 

فارس

پربیننده ترین خبرها