آمریکا و کره شمالی توافقنامه دوجانبه امضا کردند

آمریکا و کره شمالی توافقنامه دوجانبه امضا کردند
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 10:48

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درپایان دیدار دوجانبه و مذاکرات چند جانبه با حضور مقام های دو کشور، درهتل کاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور، توافقنامه دوجانبه امضا کردند.

العالم - آسیا

ترامپ و کیم روز سه شنبه پس از یکسال لفاظی های خطرناک و شدید که یکدیگر را «مرد موشکی» و «پیر یاوه‌گوی خرفت» خطاب کرده بودند، ابتدا یک نشست دو جانبه با حضور دو مترجم در هتل کاپلا در جزیره سنتوزا سنگاپور پشت درهای بسته برگزار کردند.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه نشست خصوصی چگونه برگزار شد؟ گفت : خیلی خیلی خوب. رابطه عالی است. 

وی افزود: کیم بهتر از آن که تصور می شد در این نشست حضور یافت.

رهبر کره شمالی نیز گفت در پاسخ به این سوال مشترک گفت که خیلی ها فکر خواهند کرد که ملاقات ما تخیلی است.

وی افزود: رسیدن به اینجا ساده نبود ، دلیل آن قضاوت‌های قدیمی بود که بر سر راه ما مانع ایجاد کرده بود ولی ما بر موانع غلبه کردیم و به اینجا رسیدیم.

درمورد جزئیات این توافق اطلاعاتی بیشتری تاکنون منتشر نشده است اما برخی ناظران و تحلیلگران نوشتند دو طرف برای تداوم گفت وگو های دو جانبه با یکدیگر توافق کردند.

رئیس جمهوری آمریکا پس از امضای این توافقنامه به خبرنگاران گفت : ما مدارک مهمی را امضا کردیم. با افتخار این مدارک را امضا کردیم. این مدارک نتیجه ملاقات 4 ساعته ماست.

رهبر کره شمالی نیز گفت: ما این مدرک مهم تاریخی را امضا کردیم .من از رئیس جمهور ترامپ تشکر می کنم که باعث شد این دیدار اتفاق افتاد.


ترامپ و کیم این توافقنامه را در حضور مقام های ارشد آمریکا و کره شمالی و درمقابل خبرنگاران رسانه های جهان امضا کردند.

رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی همچنین پیش از امضای توافقنامه به همراه مقام های ارشد دو کشور در یک گفت وگوی دوجانبه شرکت کردند.

این نشست درحالی در سنگاپور برگزار شد که هیچ یک از مقام های دو طرف جزئیات، چارچوب و تعریف دقیق و مشخصی از عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی ارائه نکردند.

دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی به دلیل 65 سال دشمنی دو کشور با یکدیگر، یکی از مهمترین نشست های قرن حاضر ارزیابی شده است.

ترامپ معتقد است رهبر کره شمالی، فرصت بی سابقه ای برای تغییر روابط و صلح و رفاه درکشور خود به دست آورده است.

مایک پمپئو نیز دراین زمینه گفت که آمریکا به خلع سلاح هسته ای کامل و غیرقابل برگشت در شبه جزیره کره متعهد است .

در سه روزاخیر مقام های مختلف آمریکایی از جمله پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ ،با مقام های ارشد کره شمالی درسنگاپور حضور داشتند، پشت درهای بسته دیدارهای متعددی برگزار کردند تا رهبر کره شمالی را متقاعد به تسلیم شدن در برابر خواست های آمریکا کنند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی روز یکشنبه وارد سنگاپور شدند و پس از دیدارهای جداگانه و تشریفاتی با نخست وزیر سنگاپور به عنوان میزبان رویدادی که ترامپ حساب ویژه روی آن باز کرده و انتظارهای فراوانی از آن برای حصول یک توافق خوب داشته، امروز وارد مذاکره مستقیم شدند.

کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است،سعی می کند تا از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.

 اما این سوال مطرح است ؛ چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدارامروز ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و مایه دردسر جامعه بین الملل نشود.

پربیننده ترین خبرها