قرار گرفتن مغرب درمسير تحولات سياسي

قرار گرفتن مغرب درمسير تحولات سياسي
جمعه 3 شهريور 1391 - 11:09

مسئول ارشد حزب عدالت و توسعه مغرب تاكيد كرد: كشورش شاهد تحولات سياسي عميقي در ارتباط با عمل به سند قانون اساسي جديد و ايستادگي در برابر رسم هاي بجا مانده از حكومت غير دموكراتيك گذشته است.

عبدالعالي حامي الدين جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ما امروز با مفهوم عجيبي از بيعت روبرو هستيم در حالي كه در سال 1999 ميلادي محمد ششم بعد از مرگ پدرش حسن ثاني جانشين وي و پادشاه مغرب شد اما از آن زمان به بعد هر سال مردم شاهد برگزاري مراسم عجیب تجديد بيعت هستند.

وي با رد رسم های بجا مانده از حکومت گذشته گفت: سند قانون اساسي جديد تنها قرارداد معتبر موجود كنوني بين شاه با ملت و همه نهادهاي موجود است

حامي الدين تصريح كرد: بايد در ساختار مفهوم بعيت با شاه مغرب بازنگري شود بويژه كه درگذشته كشور قائم به يك شخص بود ولي اكنون اين مساله منتفي شده است.

اين مسئول ارشد حزب عدالت و توسعه مغرب تصريح كرد: دولت كنوني مغرب دولتي متشكل از نهادهايي است كه بيانگر دموكراسي و اراده آزاد هستند و سند قانون اساسي كشور فراتر از بيعت است.

وي درباره عدول دولت از آداب و رسوم وفاداري و اطاعت از شاه مغرب گفت: دولت از مفهوم آداب و رسوم وفاداري به شاه عدول نكرده است بلكه از ساختار گذشته در اين زمينه (بيعت) عول كرده است.

حامي الدين افزود: دولت احترام خود را به ملت و نهادهاي قانوني آن از طريق موضعگيري هاي خويش ابراز مي كند.

وي گفت: بسياري از تعظيم كنندگان در مقابل محمد ششم، شاه مغرب، همان افراد فاسدي هستند كه تملق شاه را براي ثروت اندوزي و محافظت از منافع خاص خودشان انجام مي دهند.

حامي الدين افزود: احترام گذاشتن به تعظيم و تملق نيست و ما نياز به چنين چيزهايي نداريم بلكه بايد در چارچوب قانون اساسي جديد كه به دولت جايگاه شايسته و مناسب داده است، عمل شود.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس قانون اساسي جديد دولت، قوه مجريه در كشور است و تنها مجموعه اي از وظايف سمبليك حاكميتي براي شاه محفوظ شده است.

يادآور مي شود كه عصر چهارشنبه (اول شهريور) مردم مغرب براي اعلام اعتراض به مراسم سالانه تعظيم مسئولان و وابستگان رژيم به پادشاه، مقابل پارلمان تجمع كردند.

اين تجمع با حمله نيروهاي امنيتي به مردم و خبرنگاران خاتمه يافت.

مسئولان، نمايندگان و وابستگان رژيم در مراسم سالگرد تاج گذاري كه امسال روز سه شنبه (31 شهريور) برگزار شد، مقابل "محمد ششم" شاه اين كشور تعظيم مي كنند.

مراسم وفاداري و بيعت يك مراسم رسمي در پادشاهي مغرب است كه هرساله در سي ام ماه ژوئيه (9مرداد) و در برخي موارد در تاريخ هاي ديگر برگزار مي شود.

FF-24-19:10

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها