كارشناس مسائل راهبردي لبناني:

ايران توانایی فعال سازی عدم تعهد را دارد

 ايران توانایی فعال سازی عدم تعهد را دارد
شنبه 4 شهريور 1391 - 11:15

بيروت (العالم) كارشناس لبناني حقوق عمومي و روابط بين الملل تأكيد كرد، ايران توانايي رهبري و فعال سازي جنبش عدم تعهد را دارد.

"محمد طي" در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: وضعيت جامعه بين الملل به ويژه پس از تك قطبي شدن جهان، تغيير كرده است.
وي با اشاره به تغيير معادلات در جهان و اشغال برخي نقاط دنيا از جمله افغانستان، گفت: رشد قدرت چين و بازگشت روسيه به جايگاه خود موجب از بين رفتن دوران اداره جهان به صورت تك قطبي شده است .. اين امر در نهايت موجب فعال شدن مجدد جايگاه جنبش عدم تعهد خواهد شد.
محمد طي تأكيد كرد: با توجه به تجربه ديپلماتيك ايران در سطح بين الملل، و قرار گرفتن در خط مقدم رويارويي با طرح هاي امپرياليستي در منطقه، اين كشور مي تواند به خوبي از پس اين مأموريت برآيد.
اين كارشناس روابط بين الملل همچنين اظهار داشت: انتظار مي رود ايران در متحد كردن كشورهاي عضو جنبش و تحرك بخشيدن به جايگاه آن و ايجاد نقاط مشترك ميان اعضاي آن نقش خوبي ايفا كند. بايد در نظر گرفت كه اعضاي جنبش مذكور اكثريت مطلق كشورهاي جهان را تشكيل مي دهند و از جايگاه سياسي و اقتصادي خوبي در سطح بين الملل برخوردار هستند. بنابراين ايران بايد با تدارك برنامه اي اصولي در اين زمينه، و طرح استراتژيكي را براي تحرك بخشيدن به اين سازمان بين المللي آماده كند تا جنبش مذكور بتواند تعادل را به سطح بين الملل بازگرداند، و قانون بين المللي را در راستاي منافع كشورهاي مستضعف تغيير دهد.
محمد طي اظهار داشت: كشورهاي تأثيرگذار در اين جنبش بايد ملت ها را در زمينه استراتژي شان قانع كنند، اين ملت ها با گذشت زمان خواسته هايشان را بر نظام ها تحميل و آنها را مجبور خواهند كرد تا با سياست هاي استكباري كشورهاي بزرگ مقابله كنند.
محمد طي در پايان درباره مواضع امريكا و رژيم صهيونيستي درباره برگزاري اجلاس تهران و درخواست آنها از بان كي مون براي عدم شركت در آن گفت: اين مواضع نشان دهنده آن است كه نشست مذكور در مسير صحيح قرار دارد. از سوي ديگر برگزاري آن در تهران، به رسميت شناختن جايگاه بين المللي ايران و منزوي نبودن آن و عدم صحت ادعاي رسانه هاي غربي و صهيونيستي است.
Ma.20:51.24


دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها