تحلیل روز/

بازی با آتش و ماجراجویی های واشنگتن در مرزهای سوریه و عراق

بازی با آتش و ماجراجویی های واشنگتن در مرزهای سوریه و عراق
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 23:12

حمایت آمریکا از بقایای گروه تروریستی داعش فقط محدود به حمایتهای لوجستیکی و اطلاعاتی نمی شود بلکه گاهی اوقات به پشتیبانی نظامی نیز کشیده می شود و این همان چیزی است که در مرزهای سوریه و عراق بویژه در جنوب شرق البوکمال در حومه دیرالزور روی داد؛ جنگنده های آمریکایی مواضع ارتش سوریه ومتحدانش را بمباران کردند که به شهادت و زخمی شدن شماری انجامید.

العالم . سوریه

طی سالهای اخیر، نیروهای اشغالگر امریکایی که در پایگاه التنف حضور دارند، در قالب عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم و پایان دادن به حضور داعش در طول مرزهای سوریه و عراق، بارها نیروهای مستقر در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق که در حال مقابله با تروریستها هستند، را بمباران کردند.

تجاوزگری اخیر پس از گذشت چند روز از آزادسازی منطقه ای به مساحت 40 کیلومتر و پاکسازی حدود 2000 کیلومتر مربع از بقایای تروریست های داعش در بادیه غربی المیادین توسط یگانهای ارتش سوریه صورت گرفت.

جزییات حمله اخیر روز یکشنبه 17 ژوئن 2018 ساعت 22 منتشر شد که بدین قرار است: یک هواپیمای امریکایی سه مقر تابع ارتش سوریه و الحشد الشعبی که در حال دفاع از منطقه مرزی میان دو کشور هستند، بمباران کرد که به شهادت  22 نفر از مبارزان و زخمی شدن 12 نفر دیگر انجامید. این درحالی است که داعش همواره در آن منطقه به دنبال ایجاد خللی به منظور ورود به خاک عراق است که نیروهای ارتش سوریه و الحشد الشعبی مانع از آن می شدند. اما حمله امریکا کمکی برای داعش برای عبور از مرزها و ایجاد خلل لازم بود؛ زیرا موضعی که مورد حمله قرار گرفت، در زمینی بایر قرار دارد و شرایط نظامی اقتضا می کرد که این موضع در منطقه ای به فاصلۀ 700 متری از مرزها احداث شود تا مرزها تحت کنترل و تیررس باشد و منطقۀ مذکور از امکانات زیربنایی و دفاعی برخوردار باشد.؛ تروریستها نیز در آن منطقه حضور دارند و تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا برای ورود به خاک عراق خللی ایجاد کنند.

این  حمله با نیتی پنهان و همزمان با اظهارات چند روز پیش آمریکا صورت گرفت مبنی بر اینکه به ایران اجازه نخواهد داد که به دریای مدیترانه برسد. این امر بر اوضاع میدانی شهر البوکمال نیز منعکس شده است؛ نیروهای آمریکایی تلاش می کنند هم پیمانان خود از داعشی هایِ مستقر در بادیه که از حمایت پایگاه التنف نیز برخوردارند، به انجام حملاتی علیه البوکمال وادارند  و این علاوه بر اینکه حمله اخیر درزمانی صورت گرفت که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد)  شهرک الدشیشه پایگاه راهبردی داعش در حومه جنوبی حسکه را تحت کنترل گرفتند و اغلب سران رده اول داعش به حومه دیرالزور فرار کردند و این بدین معناست که واشنگتن تلاش می کند تا البوکمال را از دو طرف هم از جانب داعشی ها در شرق فرات و هم از عمق بادیه تحت محاصره درآورد. بویژه که قسد الباغوز را نیز تحت کنترل گرفت و عملیات نظامی را متوقف کرد و این فقط پیش از چند روز از اعلام تخلیه حومه جنوبی الحسکه از داعش و محدود کردن حضور تروریستها در پایگاههای کوچک در شرق فرات است که فقط یک رودخانه میان آنها و ارتش سوریه وجود داشت.

پاسخ مستقیم به حمله اخیر امریکا از سوی ارتش سوریه و متحدانش صورت گرفت که به عملیات نظامی خود در بادیه سوریه ادامه دادند و مناطق بئر الورک، دملوخ الورک، دمالیخ الورک، تل الکبد، بئر الطیاریه، تل العطشان و بئر العطشان در شمال و شمال غرب سد الوعر در جنوب شرق حمص را پس ازدرگیری هایی در بادیه سوریه پاکسازی کردند. و به نیروهای آمریکاییِ مستقر در پایگاه التنف یادآوری کردند که آنها در تیررس یگانهای ارتش سوریه و متحدانشان هستند و حاکمیت سوریه و عراق خط قرمز است. منابع میدانی نیز تاکید کردند که این جنایت بدون مجازات باقی نخواهد ماند و آمریکا باید از دو گزینه آهن و آتش یکی را انتخاب کند یا این که به سلامت از اینجا برود.

حسین مرتضی

210

پربیننده ترین خبرها