جنگ تعرفه ها؛ دوئل جدید ترامپ با چین

جنگ تعرفه ها؛ دوئل جدید ترامپ با چین
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 23:20

درحالی که صاحب نظران اقتصادی وبسیاری از مقامات کشورهای جهان در باره عواقب راه اندازی جنگ تجاری ازسوی آمریکا هشدار داده اند، رییس جمهور آمریکا بی اعتنا به این قضیه در تازه اقدام خود به تشدید جنگ تجاری با چین مبادرت کرد و همان گونه که پیش بینی می شد با پاسخ قاطع پکن برای واکنش متقابل مواجه شد.

العالم ـ گزارش 

دونالد ترامپ روز دوشنبه (28 خرداد 1397) اعلام کرد که وعده دور جدید افزایش تعرفه ها بر کالاهای چینی را عملی و برای 50 میلیارد دلار واردات از پکن تعرفه وضع خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا پیش از این، طی روز جمعه (25 خرداد ماه) با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که برای 50 میلیارد دلار واردات از چین، تعرفه 25 درصدی اعمال خواهد کرد و بالاخره عصر دوشنبه (28 خرداد) فرایند اجرایی شدن و اعمال این تعرفه ها را اعلام کرد.
وزارت بازرگانی چین روز سه‌شنبه (۲۹ خرداد) با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد که دولت پکن اقدامات متقابلی را در برابر آمریکا انجام خواهد داد. چین در پاسخ به آمریکا اعلام کرد که برای ۶۵۹ قلم کالای آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار و معادل تعرفه هایی که آمریکا وضع کرده، تعرفه اعمال خواهد کرد.
کالاهای چینی که هدف تعرفه‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند، از لاستیک هواپیما گرفته تا توربین و ماشین‌های ظرف‌شویی تجاری هستند و درمقابل چین نیزاعلام کرده که برمحصولات کشاورزی، خودرو و محصولات دریایی وارداتی از آمریکا طی دو هفته آینده تعرفه‌ وضع خواهد.
اقدامات جدید ترامپ درتشدید جنگ تجاری با چین در حالی است که پکن تا حدود یک ماه پیش فکر می کرد که می‌تواند با آمریکا به توافق برسد، اما به نظر می رسد که ترامپ قصد دارد میزان کسری تراز تجاری آمریکا را به هر نحو ممکن جبران کرده و به 200 میلیارد دلار برساند. 
این وضعیت در حالی است که چین متعهد شده بود محصولات بیشتری به ویژه در حوزه کشاورزی و انرژی از آمریکا بخرد و تعرفه گمرکی خود بر واردات خودرو را کاهش دهد. 
تشدید جنگ تجاری از سوی ترامپ اگر چه با هدف حفاظت از شرکت های تجاری صورت می گیرد، اما اقتصاددانان در آمریکا می‌گویند این اقدام به برخی از بخش‌های اقتصاد آمریکا که دولت می‌خواهد از آنها حفاظت کند، در عمل لطمه خواهد زد به ویژه بخش‌هایی که برای تامین قطعات یا برای مونتاژ محصولاتشان به چین نیاز دارند. 
تحلیگران همواره هشدار داده اند که اجرای تعرفه های آمریکا و اقدام متقابل چین مانع رشد اقتصادی دو طرف می شود. درهمین حال بنابر اعلام رسانه ها به دنبال اقدام ترامپ برای وضع تعرفه های جدید بر کالاهای چینی، هراس از بالاگرفتن جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن به سقوط بازار سهام منجر شده است.
این درحالی  است که تعرفه های گمرکی ترامپ محدود به چین نیست و او با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای اروپایی، خشم آنان را نیز برانگیخته است.

آمریکا 17 اسفند ماه 1396 (8 مارس) تعرفه های واردات فولاد را 25 و آلومینیوم را 10 درصد اعلام و در عمل جنگ تجاری با جهان را آغاز کرده است. 
روسیه هم به فکر مقابله افتاد

ماکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه، اعلام کرده که کشورش به دنبال افزایش مالیات واردات برمحصولات آمریکایی به  منظور  مقابله به مثل  با تصمیم واشنگتن برای  اعمال تعرفه های سنگین گمرکی روی فولاد و آلومینیوم است.
وی گفته که این تصمیم در آینده ای نزدیک و به شکل مالیات اضافی بر روی کالاهای وارداتی از آمریکا اجرا خواهد شد.
به دنبال اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وضع تعرفه 25 درصدی بر روی واردات محصولات فولادی و تعرفه 10 درصدی روی آلومینیوم، اواخر ماه می ( اوایل خرداد 1397)  روسیه به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده  بود که با هدف مقابله به مثل با این اقدام آمریکا، احتمالا تعرفه سالانه ای به میزان 537.6 میلیون دلار را بر روی کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد.
اوایل خرداد ماه جاری نیز امانوئل ماکرون، رییس جمهور امریکا تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را غیرقانونی عنوان کرد و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» سخن گفت.
وی تصمیم دولت آمریکا را اشتباه توصیف و خاطرنشان کرد که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است که این تفکر به معنی جنگ تجاری است.
به دنبال اعلام وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا، علاوه بر چین کشورهای کانادا، مکزیک و اعضای اتحادیه اروپا هم از طرح‌های مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری با آمریکا حرکت کرده‌اند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها