واعظی:

عزم دولت برای تفکیک 5 وزارتخانه

عزم دولت برای تفکیک 5 وزارتخانه
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 19:12

رئیس دفتر رئیس جمهوری بر مصمم بودن دولت در نهایی شدن طرح تفکیک پنج وزارتخانه با هدف کاهش مشکلات آنها تاکید کرد و گفت: این موضوع هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

العالم - ایران

محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با تفکیک وزارتخانه ها در مجلس شورای اسلامی وزیران جدید و جوانی به کابینه اضافه خواهند شد و این مساله به رفع مشکلات اقتصادی کشور با جدیت بیشتر کمک می کند.

به گفته وی، با تفکیک وزارتخانه ها، پنج وزارت جدید مسکن، راه و شهرسازی، بازرگانی ، ورزش، صنعت و معدن و سازمان ملی جوانان تشکیل خواهد شد.

** چرایی تفکیک وزارتخانه ها

واعظی به تلاش برای اصلاح ساختار تشکیلاتی دولت و لایحه ارائه شده به مجلس اشاره کرد و گفت: قول داده بودیم برای جوانان کشور برنامه های خاص تری د اشته باشیم؛ رئیس جمهوری سال گذشته قول داده بودند سازمان ملی جوانان از ورزش جدا شود تا بتوانند با جدیت بیشتری کار انجام شود.

وی همچنین تلاش برای بازسازی بافت های فرسوده کشور و ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش را نیازمند وجود یک وزارت مسکن دانست تا مشکلات این بخش تخصصی تر برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون وظایف مربوط به وزارت بازرگانی در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن وتجارت تقسیم شده است، ادامه داد: با توجه به اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی و شرایط ایجاد شده در قیمت گذاری نامناسب به دلیل نبود نظارت و یا کمبود نظارت، تشکیل وزارت بازرگانی برای نظارت کامل ضروری است.

واعظی با ابراز امیدواری اینکه با تشکیل وزارتخانه های جدید، بتوان تحولی اثرگذار در همه بخش ها ایجاد کرد، افزود: اکنون برای جامعه مهم است که به نیاز کالاها و رفاه توجه بیشتری شود که این وزارتخانه ها می توانند این مهم را برآورده کنند.

وی گفت که وزیران کنونی وزارتخانه های یادشده با تصویب لایحه اصلاح ساختاری دولت موافق هستند.

** راه حل مشکلات کشور در داخل است

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه با توجه به شرایط کنونی کشور، بر ضرورت وحدت بین همه ارکان نظام تاکید کرد و گفت: راه حل مشکلات، در داخل کشور است؛ زیرا اکنون کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی است تا بتوان بر مشکلات فائق آمد.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات سران قوا باید تصمیم های لازم را اتخاذ کرده و بر اجرایی شدن آن پافشاری کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری به دشمنی آشکار آمریکا با مردم ایران اشاره کرد و گفت: امروز راه حل مشکلات وحدت داخلی است و اینکه منسجم کار شود.

واعظی افزود: برای حمایت از تولید داخل و اینکه خرید مردم از کالاهای داخلی باشد باید قدم برداشت؛ امروز رئیس جمهوری تاکید کردند که هرآنچه از مواد اولیه برای تولیدکنندگان نیاز است، از داخل و خارج تامین شود تا مردم از نظر نیازمندی های کالاهای ضروری محتاج کالای خارجی نباشند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصمیم هایی گرفته شده در جلسه دیروز سران سه قوه بسیار مناسب دانست و گفت: مقرر شده برای هزینه های ارزی، اولویت بندی شود تا ابتدا کالای اساسی و آنچه که مربوط به رفاه عمومی است، در صدر تامین ارز قرار گیرند.

** مدیران شجاعت تصمیم گیری داشته باشند

وی در ادامه با بیان اینکه «مدیران باید در این موقعیت شجاعت تصمیم گیری داشته و بتوانند درباره آنچه به نفع و منافع کشور است، سریع تصمیم بگیرند»، افزود: مکانیزم هایی برای آن طراحی شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری بر ضرورت ایجاد یک ستاد تبلیغاتی برای جلوگیری از پراکنده گویی و القائات و اتاق جنگ روانی خارج علیه ایران تحمیل تاکید کرد و گفت: مقرر شده این ستاد هر مطلبی را در اسرع وقت به مردم اطلاع رسانی کند.

واعظی، به تصمیم اتخاذ شده در جلسه سران برای عرضه شرکت های جدید به بورس برای افزایش قدرت انتخاب مردم نیز اشاره کرد و گفت: قرار بود طبق اصل 44، خصوصی سازی واقعی انجام شود اما دولتی ها سهام را نگهداشته و به جای واگذاری به مردم، به خصولتی ها و یا به نیروهای نظامی و انتظامی واگذار کرده که مقرر شد همه اینها به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و برخی عوامل منطقه‌ای آنها در هفته‌های گذشته در مورد تاثیرات تحریم‌ها تبلیغات بیش از حدی انجام دادند، افزود: آنها اتاق جنگ روانی ایجاد کرده و اخبار درست و نادرست را منتشر می‌کردند؛ این مساله روی افکار عمومی کمی تاثیر گذاشت.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: برای مقابله با این شرایط ، با حضور رئیس جمهوری، دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی جلسه های مختلفی برگزار شد و در مورد برنامه‌ها به طور مفصل بحث کردیم تا کالاهای مورد نیاز مردم تامین شود.

وی اضافه کرد: البته در انبار کالاها هیچ مشکلی نداریم و ارزاق عمومی و مواد اولیه وجود دارد، با این حال رئیس‌جمهوری دستور دادند مواد اولیه کارخانجات باید زودتر تامین شود.

واعظی خاطرنشان ساخت: رییس‌جمهوری اولویت نخست خود را ساماندهی وضعیت اقتصادی در نظر گرفتند تا تحریم‌ها نتواند بر زندگی مردم تاثیر زیادی بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهوری برای تماشای بازی‌های تیم ملی به روسیه خواهد رفت؟ گفت: الان شرایط کشور به گونه‌ای است که رئیس‌جمهوری برای مسائل اقتصادی وقت می‌گذارند، از سویی سفری به اروپا نیز دارند.

** دستور رئیس جمهوری به صرفه جویی در دولت

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره مصوبه های جلسه امروز هیات دولت نیز گفت: رئیس‌جمهوری امروز در دولت دستور دادند باید صرفه‌جویی را از دولت شروع کنیم؛ براین اساس خواستند دولت در هزینه‌های ارزی و ریالی خود صرفه‌جویی و دستگاه‌های دولتی تشکیلات گسترده خود را جمع و جور کنند.

واعظی با بیان اینکه مردم علاقه‌مندند نقدینگی خود را در بعضی کسب و کارها هزینه کنند، افزود: رئیس‌جمهوری دستور دادند همه اعضای دولت بنگاه‌داری را رها کرده تا بنگاه‌ها در بورس واگذار شوند تا مردم قدرت انتخاب سهام داشته باشند؛ براین اساس تصمیم بر این شد که دستگاه‌های انتظامی، دولتی و عمومی تصدی‌گری را واگذار کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها