حمايت "نم" از سوريه و حق هسته اي ايران

حمايت
چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 06:24

تنظيم پيش نويس بيانيه پاياني اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران ، كه در نشست سران در روزهاي پنج شنبه و جمعه اين هفته صادر خواهد شد، در فضايي از توافق در ميان اعضا صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار شبكه خبري العالم، شركت كنندگان در اجلاس جنبش عدم تعهد "نم" بر حمايت از برنامه هسته اي ايران و همچنين تلاش هاي گسترده و مستمر در اجلاس و حاشيه آن به منظور دستيابي به راه حلي مناسب براي برون رفت سوريه از بحران، تاكيد كردند.

در نشست ديروز (سه شنبه7شهريور) وزراي خارجه جنبش عدم تعهد كه در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار شد، معاون وزير امور خارجه مصر، رياست اجلاس را براي يك دوره سه ساله به علي اكبر صالحي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران واگذار كرد.

"رمزي عزالدين رمزي" معاون وزير خارجه مصر طي سخناني در نخستين روز از نشست دو روزه وزراي خارجه عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد با چالش هاي متعددي روبروست كه ارائه ديدگاهي پيشرو به منظور افزايش توانمنديمان براي تعامل فعال با اين چالش ها را ضروري مي سازد.

وي افزود: يكي از راه هاي تحقق اين مهم، افزايش سهيم شدن كشورهاي در حال توسعه در پيشرفت و اداره سازمان هاي بين المللي و تلاش براي اصلاح ساختار نظام بين المللي به صورتي ابتكاري و به منظور تحقق منافع چندگانه كشورهاست.

"فيصل المقداد" معاون وزير امور خارجه سوريه نيز در گفت و گو با العالم اظهار داشت: در حال حاضر، نگاه ويژه به همبستگي با سوريه براي حل بحران اين كشور وجود دارد و كشورها ، به وضوح تحريم هاي تحميل شده بر سوريه را محكوم و از حق اين كشور در بازپس گرفتن اراضي اشغالي جولان تاكيد كرده اند.

وي افزود: علاوه بر آن ديدگاه هاي معقول و متعادلي براي حل و فصل اوضاع كنوني سوريه وجود دارد. 

همچنين "رامين مهمان پرست" سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در باره مشاركت "محمد مرسي" رييس جمهور مصر در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: حضور مرسي مي تواند براي بسياري از هيات هاي شركت كننده قابل توجه باشد و زمينه ها خوبي براي ديدارهاي دوجانبه و چند جانبه ايجاد كند.

وي افزود: ديدارهاي مرسي با مسئولان ايراني به تحكيم روابط دوجانبه و همچنين تقويت روابط كشورهاي قدرتمند و مستقل منطقه با يكديگر جهت افزايش توانمندي ها و تاثيرگذاري بر يكديگر مي انجامد.

بنابر اين گزارش موضوع هسته اي ايران در ميان موضوعات بررسي شده در حاشيه اجلاس از سهم به سزايي برخوردار بود و كشورهاي شركت كننده در اجلاس در رايزني ها و ديدارهاي خود بر ضرورت پشتيباني و حمايت از ايران براي مقابله با فشارهاي غرب بر اين كشور در اين مجال تاكيد كردند.

" علي اصغر سلطانيه " نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه گفت: بر پايبندي ايران به همه تعهدات بين المللي به ويژه پيمان "ان پي تي" و آيين نامه آژانس تاكيد مي كنيم و به همكاري با آژانس ادامه مي دهيم اما در عين حال از حقوق مسلم خود در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي و چرخه سوخت و غني سازي دست نخواهيم كشيد.

"مجتبي فردوسي پور" مسئول حوزه خاورميانه در وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز خاطرنشان كرد: در ديدارهاي صورت گرفته در حاشيه اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نه تنها درباره حمايت از برنامه هسته اي مسالمت آميز ايران توافق شد، بلكه دستيابي به فن آوري هسته اي مسالمت آميز به عنوان درخواست همه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مطرح شد.

28-19:32
26

پربیننده ترین خبرها