موفقيت بي سابقه تهران در جلب توافق اعضاي "نم"

موفقيت بي سابقه تهران در جلب توافق اعضاي
چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 07:14

تهران (العالم)- يكي از رهبران جبهه پوليساريو، اجلاس جنبش غيرمتعهدهاي تهران و توافق اعضاي اين جنبش را بي سابقه دانست و تاكيد كرد كه كشورهاي عضو بايد در آينده به سياست هاي آن پايبند باشند.

"محمد يسلم بيسط" چهارشنبه درگفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اجلاس جنبش غير متعهدها "نم" در اين چارچوب بي سابقه بود وسهولت رسيدن به تفاهم و توافق در آن، از نشست شرم الشيخ و هاوانا بسيار بيشتر بود، به گونه اي كه شاهد عزم همه كشورها براي حمايت از اجماع و توافق ها بوديم و بدون هيچ دشواري در باره بيانيه مهم آن اجماع حاصل شد.

بيسط افزود: چالش بزرگ، پايبندي كشورهاي عضو به سياستهاي مصوب است زيرا فشارها و موانع اقتصادي و سياسي زيادي در برابر كشورهاي عضو جنبش وجود دارد.

وي تصريح كرد: چشم اميد همه كشورها به سران ايراني است تا بندهاي مورد توافق در اين اجلاس را به واقعيت ملموس تبديل كنند.

عضو ارشد جبهه پوليساريو همچنين گفت: هماهنگي عملكرد كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در شوراي امنيت، به رياست اين جنبش بستگي دارد كه عملكرد كشورهاي عضو در اين جنبش را در شوراي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل تنظيم مي كند و اين جنبش نقش فعالي در اين شورا و ديگر نهادهاي بين المللي دارد.

بيسط افزد: فلسفه وجودي جنبش عدم تعهد پيش ازهرچيز، اعتراض كشورهاي جنوب (كشورهاي در حال توسعه) به نظام جهاني غير عادلانه اي است كه بايد تغيير داده شود و هدف اين جنبش تغيير دادن نظام اقتصادي و سياسي ظالمانه حاكم بر جهان است.

عضو ارشد جبهه پوليساريو خاطرنشان كرد: جنبش عدم تعهد در حمايت از آزادي ها در افريقا، كشورهاي جهان سوم ،كشورهاي عربي و امريكاي لاتين نقش مهمي ايفا و از انقلاب الجزاير و مساله فلسطين نيز حمايت كرد.

جبهه پوليساريو با مغرب در باره استقلال منطقه صحراي غربي اختلاف دارد.

درگيري ميان مغرب و پوليساريو درباره منطقه صحراي غربي به سال 1975ميلادي باز مي‌گردد كه مغرب منطقه صحراي غربي را كه مستعمره قبلي اسپانيا بود، بخشي از خاك خود اعلام كرد اما جبهه پوليساريو كه از سوي الجزاير حمايت مي‌شد، خواستار استقلال اين منطقه شد و از آن زمان دو طرف وارد درگيريهاي مسلحانه شدند.

اين درگيريها با ميانجيگري سازمان ملل متحد در سال 1991 ميلادي موجب برقراري آتش‌بس شد و سازمان ملل پيشنهاد برگزاري همه‌پرسي را مطرح كرد، اما تلاش‌هاي سازمان ملل با موفقيت همراه نبود و مغرب پيشنهاد خودمختاري اين منطقه را مشروط به آنكه تحت حاكميت مغرب باشد، مطرح كرد.

اما جبهه پوليساريو خواستار برگزاري همه پرسي است تا ساكنان منطقه ميان گزينه استقلال، پيوستن به مغرب و خودمختاري گزينه مورد نظر خود را انتخاب كنند.

Fz-28-19:52

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها