العالم - ایران
یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز ۶۵۵، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آبهای سرزمینی ایران و در آبهای اطراف جزیره هنگام، به دلیل شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمامی ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند.
۱۱۸ نفر از این مسافران بیگناه، زن و کودک بودند. همچنین ۲۰ هندی، یک ایتالیایی، ۶ پاکستانی، ۱۳ نفر تبعه امارات و ۶ یوگسلاو نیز در میان مسافران هواپیما دیده میشد.
دقایق نخستین پرواز و مراحل اوجگیری تا ارتفاع ۱۲ هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات تماس داشت.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس ۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام مولبیت، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ۱۴ هزارپایی بالا برود.
ساعت ۱۰:۲۲دقیقه ناو وینسنس به دستور ناخدا ویلیام راجرز، فرمانده ناو، موشک استاندارد ۲ به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس فرو رفت.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شد ولی آنها اظهار بیاطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، چرخ بالها و شناورها به موقعیت منتقل شدند.
بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف- ۱۴ ایران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکاییها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.
مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز میکرده و رزمناو آمریکایی نیز هفتبار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است! این در حالی است که قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آبهای سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آبهای ایران پراکنده شده بودند.
این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بینالمللی بندرعباس دبی (آمبر۵۶) قرار دارد و نشان میدهد که هواپیما درست در مسیر پیشبینی شده در حال پرواز بوده است و همانطور که چهار سال بعد روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود، نوشت که ناو وینسنس در آبهای فلات قاره ایران بوده است نه در آبهای بینالمللی و پنتاگون در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته شده است. ضمن آن که هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای اف- ۱۴ متفاوت است.
در حالیکه نمایندگان کنگره آمریکا در تلاشند لایحه موسوم به «مقابله با اقدامات بیثباتکننده ایران» را به تصویب برساند؛ تقویم ایرانیان سیمین سالگرد حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری مسیر تهران- دوبی را نشان میدهد. روزی که به نام «افشای حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری شده و یادآور یکی از اقدامات «غیر انسانی» و «بیثبات کننده» آمریکا در منطقه غرب آسیاست.
این حادثه یکسال پس از حمله جنگنده عراقی به ناوچه موشک انداز آمریکا (در ۱۷می۱۹۸۷) و در شرایطی رخ داد که ایران و آمریکا درگیر جنگ نظامی نبودند اما رژیم بعث عراق از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران در پی بینالمللی کردن جنگ بود.
آمریکا همواره در صدد کمک به رژیم بعث در جنگ تحمیلی بود و همین موضوع باعث شد تا ناو یواس اس وینسنس را که برای مبارزه با سلاح های پیشرفته شوروی طراحی شده بود، به منطقه اعزام کند. «ویل راجرز» فرمانده ناو وینسنس از همان ابتدای ماموریت خود با تحریک ناوچه های ایرانی به دنبال خصومت های بیشتر بود. به طوری که برمبنای گفته های افسران عالی رتبه «راجرز» فرمانده ناو وینسنس از همان آغاز با تحریک ناوچههای ایرانی، بازی با آتش و لمس عملیات را دنبال می کرد.
اظهار نظرهای بیش از 100 کارشناس و نوارهای صوتی به دست آمده از مرکز اطلاعات کشتی این موضوع را تایید می کند .
شورای امنیت دو هفته بعد از درخواست جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست اضطراری، ۲۵ تیر ۱۳۶۷ تشکیل جلسه داد و در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۸ (۲۹/۴/۱۳۶۷) قطعنامه ۶۱۶ را تصویب کرد. ابراز تاسف عمیق از حادثه، تاکید بر ضرورت تبیین حقایق با بازرسی بیطرفانه و لزوم اجرای فوری و کامل قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از محورهای قطعنامه بود. دولت ایران به ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی) نیز شکایت برد. ایکائو ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۸ (۲۳ تیر ۱۳۶۷) در جلسه فوقالعاده تصمیم گرفت با تشکیل کمیته حقیقتیاب، عوامل حادثه را بررسی نماید. این شورا هم ایالات متحده را بابت این فاجعه محکوم نکرد.
سرانجام با گذشت چند سال پرونده حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران بسته و به دلیل ضعف جامعه بین المللی، دولت آمریکا تنها به پرداخت غرامت محکوم شد.