قطر از عربستان به سازمان ملل شکایت کرد

قطر از عربستان به سازمان ملل شکایت کرد
سه شنبه 12 تير 1397 - 17:14

قطر در ادامه اقدامات حقوقی و بین المللی علیه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر اعلام کرد که به دلیل سیاسی کردن حج از سعودی ها شکایت کرده است.

العالم ـ آسیا

"علی بن صمیخ المری" رییس کمیته ملی حقوق بشر عربستان، روز سه شنبه در اظهاراتی گفت: در این زمینه سه پیام مجزا به سه طرف در سازمان ملل متحد ارسال کرده ایم.
وی افزود: این پیام ها برای 'فیوگیسلاف سوک' رییس شورای حقوق بشر ، ' امیر زید بن رعد' کمیسر عالی حقوق بشر و 'احمد شهید' گزارشگر ویژه مربوط به آزادی ادیان و عقاید ارسال شده است و در آن به نگرانی کمیته ملی حقوق بشر نسبت به موانعی که مقامات عربستان سعودی بر سر راه زائران قطری و افراد مقیم این کشور برای انجام مناسک حج و عمره قرار داده اند، اشاره شده است.
المری با بیان اینکه مقامات سعودی تاکنون به درخواست های متعدد قطر بی توجهی نشان داده اند، گفت: از طرف های مذکور در سازمان ملل متحد خواسته است تا اقدامات قانونی و فوری علیه این عملکرد عربستان سعودی به عمل آورند.
وی اظهار داشت: اقدامات عربستان سعودی در سیاسی کردن آیین حج نقض آشکار اصول و احکام دین مبین اسلام است و دولتمردان سعودی به جای پاسخگویی با فرار به جلو بیانیه های دروغین به منظور گمراه کردن جامعه جهانی صادر می کنند .
رییس کمیته ملی حقوق بشر قطر گفت که این کشور مانع از تحقق اهداف سعودی در گمراه کردن جامعه جهانی خواهد شد و به همین منظور موضوع را در تمام مجامع جهانی پیگیری خواهیم کرد.
وی تاکید کرد که عربستان مسئولیت ممانعت از سفر زایران قطر به حج تمتع و عمره برای دومین سال متوالی را بر عهده دارد.
به گزارش  ایرنا،  در ادامه سیاسی کاری سعودی ها در انجام مناسک حج و عمره، ریاض امسال هم با تعیین شروطی عملا مانع از حضور عمره گزاران قطری در عمره رمضان شد. 
وزارت حج و عمره عربستان اواسط خرداد ماه در خصوص شرایط حضور عمره گزاران قطری بیانیه ای صادر و اعلام کرد: تنها آن دسته از "برادران" قطری می توانند در عمره امسال حضور یابند که از خارج این کشور و فقط از طریق هوایی به فرودگاه "ملک خالد" جده وارد شوند. 

پربیننده ترین خبرها