تحلیل روز/

نقش ترکیه در ساماندهی مجدد گروه های مسلح

نقش ترکیه در ساماندهی مجدد گروه های مسلح
پنج‌شنبه 21 تير 1397 - 12:37

به هر میزانی که ارتش سوریه در حال پیشروی به سوی محورهای جنگ و درگیری است ابعاد بیشتری از تلاش ها و توطئه هایی که برای طولانی شدن زمان جنگ در این کشور صورت می گیرد فاش می شود. این بار کشور حامی عناصر مسلح القاعده در سوریه حلقه جدیدی از سناریو و سریال وجه تسمیه ها و رنگ های مربوط به پرچم های وابسته به گروه های مسلح را کارگردانی می کند.

العالم - سوریه

سرنگونی جبهه النصره همزمان با نابودی عناصر تروریستی داعش در سوریه و عراق، فضایی از بیم و نگرانی را نزد مقامات کشورهای حامی این گروه های مسلح وابسته به القاعده را ایجاد کرد. تصمیم این بود که بار دیگر پیشروی کند و به طور غافلگیرانه گروه تروریستی جدیدی که خارج از فهرست تروریسم آمریکا بود پا به عرصه می گذاشت و ظهور پیدا می کرد و این در چارچوب تفکر انتقال تفنگ به طور سلسله وار از دوش یک گروه به دوش گروه دیگری وابسته به گروه القاعده بود که برای تسمیه و نام گذاری ستیزه جویان خود طرح ها و ابتکارهایی دارد. از ارتش آزاد شروع شد تا جبهه النصره و داعش و اکنون نام «حراس الدین» را یدک می کشد.

فرایند ساماندهی مجدد تروریست های مرتبط با القاعده در ضمن یک حلقه جدید از حلقات ادامه جنگ در سوریه است که تحت نام « حراس الدین » صورت می گیرد. گروه مسلحی که سرکرده های اصلی القاعده در بلاد شام و شیوخ و نظریه پردازان شرعی و همچنین نمایندگانی از دستگاه های اطلاعاتی کشورهای منطقه در آن حضور دارند و ابو همام الشامی که تابعیت سوری دارد و نام واقعی آن سمیر حجازی است سرکردگی آن را بر عهده دارد. وی همدوره و همعصر با اسامه بن لادن است و به صف ستیزه جویان وابسته به اسامه بن لادن در افغانستان در در اواخر دهه نود پیوست. سپس برای انجام یک ماموریت سری و محرمانه و چندین ماه قبل از جنگ سال 2003 در عراق به این کشور رفت. وی در جریان این سفر با ابو حمزه المهاجر و ابومصعب الزرقاوی دیدار کرد اما طولی نکشید که مقامات عراقی وی را برای مدت کوتاهی بازداشت کردند. اما فرمانده نظامی سازمان تروریستی حراس الدین ابو همام الاردنی است و سامی العریضی و ابو جلیبیب الاردنی که نامش ایاد الطوباسی و یک شهروند دو تابعیتی اردنی-فلسطینی است حاکمان شرع این سازمان مسلح هستند. الطوباسی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در افغانستان است.

ابو القسام الاردنی (خالد العاروری) و رفیق الطوباسی نیز از جمله اسامی رایج و شایع به عنوان سرکرده های اصلی عناصر القاعده هستند و ابو بصیر انگلیسی و ابو انس سعودی و حسین الکردی و  بلال الخریسات اردنی تبار و ابوخدیجه اردنی و همچنین عبدالرحمن المکی سعودی تبار و ابوحمزه الیمنی و اسامی دیگر نیز از دیگر سرکرده های القاعده در سوریه می باشند.

این تحرک ( تروریستی جدید ) که دستگاه اطلاعاتی ترکیه و چند کشور دیگر منطقه در آن مشارکت دارند توانست بیعت تعدادی از گروه های تکفیری در مناطق مختلف را نیز به دست آورد. از جمله این گروه های بیعت کننده گردان « البتار » است که در حومه شمالی لاذقیه فعالیت می کند و اکثر ستیزه جویان و عناصر آن را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می دهد.

همچنین گروه « غربا » که در شهرک تلمنس و حومه آن ( حومه جنوبی ادلب ) مستقر است اعلام بیعت کرد و گردان های « کابل » ، « جند الملاحم » ، « جیش البادیه » ، « جیش الساحل » و دیگر یگان ها و گروه های دارای گرایش تکفیری نیز اعلام بیعت کردند و این امر بیانگر قدرت و توانمندی عالی آنان ( گروهک حراس الدین وابسته به ترکیه ) در جذب تروریست های تکفیری سوری و خارجی از کشورهای مختلف به خصوص از افغانستان ، چچن ، اردن و شرق اسیا است و اکثر این افراد کسانی هستند که از جبهه النصره جدا شده اند.

طبعا مهم ترین اهداف گروهک حراس الدین انتقال از مرحله جبهه النصره به مرحله دیگری تحت حمایت ترکیه است. کشوری که مرزهای خود را برای آنان باز و تروریست های خارجی را جذب کرد.

این گروهک ( حراس الدین ) همچنان وفاداری سنتی خود به القاعده و رویکرد بین المللی خود را در خصوص تنش ها حفظ کرده است. از سوی دیگر کشورهایی که از این تروریست ها حمایت می کنند تلاش می کنند با این کار ثابت کنند القاعده می تواند با واقعیت های محلی و بین المللی مخصوص سوریه سازگاری ایجاد کند و ارتباطات محکمی بین دستاوردهای میدانی در شمال سوریه و معاملات سیاسی در پشت درهای بسته وجود دارد، هویت فکری و سیاسی و اقدامات میدانی آن مجهول و ناشناس نیست گروهی وابسته به القاعده است و این وابستگی را نفی نمی کند بلکه افتخار می کند که شاخه ای از سازمان القاعده در شامات ( سوریه ) است. این حقیقت را نیز انکار نمی کند که عناصر جدید آن وابسته به این کشور یا آن کشور هستند زیرا آن چه نزد دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا اعتبار دارد خدماتی است که گروه موسوم به حراس الدین به تشکیل دهندگانش می دهد در چارچوب توافق روشنی که بین دستگاه های اطلاعاتی مختلف ایجاد کننده القاعده در سوریه وجود دارد و به نقش خود ایفا می کند و به طور موثر و قوی در تحقق آن چه که به خاطرش تشکیل شده است در داخل سوریه تلاش می کند و مهم ترین علت و هدف از تشکیل این سازمان جدید وابسته به القاعده ایجاد رعب و وحشت در میان مردم سوریه است به خصوص پس از دستاوردها و پیروزی هایی که ارتش این کشور در جبه های مختلف نبرد کسب کرده است و مهم ترین این پیروزی ها چیزی است که در جنوب سوریه رخ می دهد و ارتش سوریه در حال پیشروی سریع است.

تحولاتی که بازیگران آمریکایی، ترکیه ای و عربستانی و اماراتی را با ضربه سهمگینی از روند بازی خارج کرد. همچنین هدف از تشکیل این سازمان مسلح و تروریستی گسترش شمار گروه هایی است که می توانند به صف این تروریست ها بپیوندند تروریست هایی که کشورهای فوق برای حمایت از آنان تلاش می کنند تا تنش ها در سوریه ادامه یابد و این چیزی است که تجربه ملموس چند سال گذشته از جنگ در سوریه و رصد تحرک القاعده و گروه های تکفیری در هر اسم و رسمی ان را تبیین می کند.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها