آیا ترامپ با یک face off در برابر پوتین به مذاکره می‌نشیند؟

 آیا ترامپ با یک face off در برابر پوتین به مذاکره می‌نشیند؟
دوشنبه 25 تير 1397 - 11:15

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او، امروز 16 جولای (25 تیر) در هلسینکی، پایتخت فنلاند و جایی که یادآور «دیدار برژنف و فورد» در سال 1975 میلادی است، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

العالم- آمریکا

پیشتر اعلام شد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او، روز 16 جولای (25 تیر) در هلسینکی، پایتخت فنلاند و جایی که یادآور «دیدار برژنف و فورد» در سال 1975 میلادی است، با یکدیگر دیدار خواهند کرد و این دیدار امروز انجام میشود.

ترامپ در حال وارد یک مذاکره رسمی با پوتین میشود که در زمان انتخابات روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد. این مسئله همچنان در آمریکا در حال تحقیق است.

پویتین و ترامپ به خوبی میدانند که در چه شرایطی  این گفتگو را انجام میدهند؛ روابط ایالات متحده و مسکو همچنان پر تنش است و دیدار در هلسینکی هم از میزان این تنش ها کم نخواهد کرد حتی اگر هر دو طرف آن را سازنده بخوانند و راهگشای تعاملات آتی بینگارند اما واقعیت‌های ژئوپولیتیک و قواعد سیاست بین‌الملل با چنین لبخندهایی تغییر نخواهد کرد.

سخنان ترامپ در خصوص روسیه در جریان نشست خبری او با نخست‌وزیر انگلستان تنها 3 روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی شده با ولادیمیر پوتین شنیدنی بود. او مسئله جدایی شبه‌جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه را فاجعه دوران اوباما دانست و گفت اگر او (ترامپ) رئیس‌جمهور بود، روسیه نمی‌توانست چنین کند! وی افزود: «من مطمئنم روسیه آرزو می‌کند که شخص دیگری در انتخابات به‌جای ترامپ پیروز شده بود». او همچنین در اجلاس ناتو نیز از آلمان به‌خاطر وابستگی به انرژی روسیه به‌شدت انتقاد کرد و این کشور را اسیر روسیه خواند.

وی در بیستم فوریه سال جاری میلادی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من به‌مراتب بیش از اوباما نسبت به روسیه سخت‌گیر بوده‌ام، تنها به حقایق بنگرید...». دولت وی نه‌تنها در ماه مارس گذشته تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد، بلکه در جریان اختلاف بین روسیه و بریتانیا بر سر مسموم شدن یک جاسوس دوجانبه و دخترش، 60 دیپلمات روس را در حمایتی آشکار از موضع لندن، اخراج کرد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم در سخنانی گفت:  دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باید برگزار شود چرا که این دیدار به نفع آمریکا خواهد بود.

 این مسئله حائز اهمیت است که دونالد ترامپ شخصی را به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزیده که سوابقش نشان می‌دهد چندان نظر مثبتی نسبت به روسیه ندارد. هرچند که دیدار جان بولتون از روسیه پیام‌آور اولین دیدار رسمی رؤسای جمهور دو کشور تلقی شد اما سال گذشته او در یادداشتی در روزنامه انگلیسی تلگراف در خصوص آنچه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا خوانده شده، نوشته بود: «این یک اقدام جنگی علیه آمریکا و امری است که واشنگتن هرگز تحمل نخواهد کرد

مسئله ایران، سوریه و انرژی در اروپا محور مذاکرات ترامپ و پوتین

«یوری یوشاکف» مشاور امور خارجی رئیس جمهوری روسیه، در گفتگو با خبرنگاران در خصوص محور مذاکرات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی مورد بحث وضعیت سوریه با توجه به حضور ایران در این کشور خواهد بود.

دونالد ترامپ در شرایطی به دیدار پوتین می‌رود که سفر اخیر او به اروپا و شرکت در اجلاس سالانه سران ناتو موفقیت بیشتری از شرکت او در آخرین اجلاس سران هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان، جی ۷، در کانادا به همراه نداشت.

ترامپ به خاطر ادامه جنگ اقتصادی علیه اتحادیه اروپا، وضع تعرفه‌های فولاد، انتقاد از آلمان به خاطر تعامل با روسیه و خرید گاز از خط لوله «جریان آبی شمال-۲» که گاز این کشور را از راه دریای سیاه به ترکیه و غرب اروپا منتقل می‌کند، انتقاد از دولت بریتانیا به خاطر مدیریت خروج از اتحادیه اروپا و اجرای «برگزیست»، حتی نزد هم‌پیمانان سنتی آمریکا از محبوبیت لازم برخوردار نیست، چنانکه دیدار سه روزه او از بریتانیا بزرگترین تظاهرات اعتراضی در آن کشور را علیه یک رئیس دولت آمریکا به دنبال داشت.

در مقابل، پوتین با برگزاری موفق مسابقات نهایی فوتبال جام جهانی، استفاده از وضعیت انتقادی در مناسبات کشورهای دو سوی آتلانتیک، خروج آمریکا از توافق اتمی گروه ۵+۱ با ایران، و همچنین استفاده از رقابت اسرائیل و ایران در سوریه، انزوای سیاسی کشورش را که پیامد اشغال شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و اعمال تحریم‌های غرب شکل گرفت، پشت سر گذاشته و ضمن تثبیت موقعیت داخلی خود، بار دیگر نقش روسیه را در صحنه مناسبات جهانی فعال ساخته است.

برخی کارشناسان معتقدند روس‌ها نمی‌توانند قدرت ایدئولوژیک ایران در خاورمیانه و قدرت نظامی ما در منطقه را کاهش دهند لذا به نظر جمهوری اسلامی نباید نگران وعده روس‌ها به آمریکا باشد و تنها با اتکاء به ظرفیت داخلی و اجماع گروه‌های سیاسی به تقویت ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود و تقویت ساختار نظامی بپردازد.

حال باید دید لبخندهای پس از این دیدار گویای چه چیزی خواهد بود و آیا ترامپ با یک face off در برابر روس ها به مذاکره نشسته است؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها