نوبخت در نشست خبری:

کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند/ تایید بازداشت مدیران متخلف واردات خودرو

کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند/ تایید بازداشت مدیران متخلف واردات خودرو
سه شنبه 26 تير 1397 - 15:10

سخنگوی دولت از برگزاری جلسه‌ای خبر داد که صبح امروز، درباره مسکن و بافت فرسوده، به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و اظهار داشت: مقرر شد سیصد هزار فرصت شغلی با ساخت دویست هزار مسکن ایجاد شود.

العالم - ایران

محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت، صبح امروز(سه‌شنبه 26 تیر) در نشست خبری هفتگی خود اظهار داشت: در آخرین جلسه هیأت دولت، در مورد تبصره 5 قانون بودجه  مقرر شد، صد هزار میلیارد تومان طلبی که اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک‌ها دارند، از طرف دولت به بانک‌ها پرداخت شود که این کار، از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود:  این آیین نامه روز یکشنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک ها بدهکار هستند می توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند،  بانک ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند را تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک ها نیز مشخص خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی، از ده هزار میلیارد تومان به هشت هزار و پانصد میلیارد تقلیل پیدا کرده، خاطرنشان کرد: پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان برای سال 89 یا 90 جهت پرداخت یارانه بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در آیین نامه تبصره 18 مقرر شد برای ایجاد یک میلیون و سی و سه هزار فرصت شغلی، حدود شصت و پنج هزار و چهارصد میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. 

نوبخت، از برگزاری جلسه‌ای خبر داد که صبح امروز، درباره مسکن و بافت فرسوده، به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و اظهار داشت:  مقرر شد سیصد هزار فرصت شغلی با ساخت دویست هزار مسکن ایجاد شود.یکی از بزرگترین بخش ها برای ایجاد اشتغال که ربطی به تحریم، ترامپ و ارز ندارد، بخش مسکن است که می تواند سالانه ٣٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در حال حاضر نیز در دفتر رئیس جمهور جلسه نوسازی بافت های فرسوده با حضور استانداران و شهرداران شهرهای بزرگ در حال برگزاری است که قرار است در خصوص این حوزه اشتغال زا بحث و تصمیم گیری شود و مقرر شده که ٢٠٠ هزار مسکن در بافت فرسوده بویژه در شهرهای بزرگ را نوسازی کنیم.

وی ادامه داد: روش جدید دولت در ارتباط با مسکن، ساخت و نوسازی بافت فرسوده در یک محله است که در آن، مکان‌های خدماتی در نظر گرفته شده است، که تقریباً نصف مکان ایجاد شده برای مالکان ملک، و پنجاه درصد بقیه برای توسعه‌گر است.
   قرار شد پنجاه هزار واحد مسکونی حمایتی در داخل شهر و پنجاه هزار واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ارزان‌قیمت ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه شرکت‌ها و صنایع تولید خودرو سنگین مثل کامیون و اتوبوس، ده میلیارد و هشتصد میلیون دلار قطعات وارد می‌کنند، اظهار داشت: دولت اصل و سود مرتب اینها را از طریق سازمان برنامه و بودجه تضمین می‌کند.

نوبخت ادامه داد: تا تاریخ 14 تیرماه کل منابع درآمدیمان نسبت به همین تاریخ در سال گذشته 61 درصد بیشتر بوده است که مالیات و گمرک تنها پنج درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ضرورت انعکاس خدمات دولت و عملکرد بخش ارتباطی دولت در این زمینه گفت: اخبار منفی و مایوس کننده اقتصادی، همه اخبار اقتصاد ما نیست. اینگونه اخبار باعث می شود تا رئیس جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است در حالی که دولت پروژه های خوبی در دست اجرا دار؛ مانند شبکه ریلی راه آهن مراغه که ظرف ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه 15 تیرماه آب به آبادان و خرمشهر رسید و اعتراضاتی قبل از آن شد اظهار داشت: آیا صدها کیلومتر انتقال آب را بعد از اعتراضات انجام دادیم؟ خیر دولت در حال اقدام طرح‌های بزرگ و برنامه های متعدد است.

نوبخت ادامه داد: یک شوک سیاسی به اقتصاد وارد شد، من هیچگاه دنبال این نیستم بگویم چه کسی مقصر است، این تیم اقتصادی با این منابع، دارد پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه همه باید از آنها حمایت کنند، تصریح کرد: ما وقت این را نداریم پاسخ کسانی که مطامع سیاسی دارند بدهیم، برنامه های ما مشخص است. انتظار ما از منتقدین، تمجید نیست. اما از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه بانک مرکزی برای مداخلات بازار اقداماتی داشته تردیدی نیست. اما در این مورد خاص صورت شفافی برای من وجود ندارد. در یک گوشه بازار وقتی که یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد، ارز بالا می‌رود، همه خبردار می‌شوند و شاقول‌ها با آن تنظیم می‌شود اما وقتی کار خوبی صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی نمی‌شود وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم همه چیز آرام است اما وضع کشور در مجموع بد نیست اما نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گویم نمی‌توانیم.

نوبخت با اعلام اینکه فروش نفت ما به جای دو میلیون و ۱۰ هزار بشکه در سال گذشته با قیمت ۵۵ دلار، به دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۱ دلار در سال جاری رسیده، گفت: بیشتر بار تامین منابع بر روی دوش فروش نفت است و امسال تلاش کرده‌ایم همه پرداختی ها به موقع باشد و امشب هم طبق قرار یارانه‌ها پرداخت خواهد شد. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه به آقای رییس جمهور وفادار بوده‌ام، افزود: تمام تلاشم این است که با احساس مسولیت فعالیت کنم. در این مدت، یک روز یارانه دیرتر پرداخت نشده است. من جز لبخند بعضی مواقع بیشتر نمی‌توانم برای دستگاه‌ها اقدامی انجام دهم. می‌خواهم کلید باشم و قفل نباشم. کلید ما همه قفل ها را باز نمی‌کند.

نوبخت در باره اظهارات اژه‌ای مبنی بر دستگیری برخی مدیران وزارت صنعت گفت: برخی با هک کردن سایت اقدامات خلافی انجام دادند، چند نفری را در دستگاه دولتی که نقش‌آفرینی کردند دستگیر شدند.

سخنگوی دولت ادامه داد: همه پرونده ها را سخنگوی محترم قوه قضاییه اطلاع رسانی می‌کنند و از این قوه رئیس جمهور خواسته است نهایت سخت‌گیری را در این موارد کنند و برای ایمن سازی فضای کسب و کار نهایت تلاش خود را کنند.

وی بیان داشت: شهریور سال ۹۲ که دولت را از رئیس‌جمهور قبل تحویل گرفتیم، نقدینگی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. ما در طی این سال‌ها ۲۸ درصد افزایش داشتیم. بعضی‌ها گفتند که هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده است اما آیا ما نباید حقوق معلمان و کارکنان را افزایش دهیم؟ آیا ما نباید فعالیت عمرانی داشته باشیم؟

نوبخت در مورد پرداخت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: جز امسال در سنوات گذشته قیمت خرید گندم هر ساله در حال افزایش بوده است، ما می توانیم گندم رابا نرخ 800 تومان وارد کنیم اما بنایمان این نیست. تلاش می کنیم تا آبان ماه همه مبالغ باقی مانده خرید تضمینی را پرداخت کنیم

سخنگوی دولت با رد تلاش رییس جمهور برای تغییر کابینه توسط مجلس در پاسخ به سوالی درباره تغییرات معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تغییر جهانگیری و من همه دروغ است

وی درباره ستاد اطلاع‌رسانی تحریم‌ها بیان داشت: ما برای شرایط جدید باید نهادسازی کنیم، مصوب شد یک نهاد اطلاع‌رسانی برای شورای عالی هماهنگی اقتصادی داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که در بسته پیشنهادی رئیس‌جمهور و اروپا چقدر به فروش نفت اشاره شده، گفت: از طرف‌های باقی‌مانده در برجام انتظار داریم کاستی‌ها را باید جبران کنند، ما جز سهمیه اوپک هیچ محدودیتی در فروش نفت نباید داشته باشیم.

وی ابراز نارضایتی رئیس‌جمهور از بسته اروپا را طبیعی دانست و افزود: همه از ترامپ تبری می‌جویند، ما باید مراقبت و مواظبت کنیم آقای رئیس‌جمهور باید هم نسبت به اظهارات برخی از کشورها ناراحت باشند.

رئیس جمهور در سفر به 31 استان 1200 پروژه را دستور صادر کردند که 24 هزار میلیارد تا آغاز دولت دوازدهم باید پرداخت می شد که ما حتی 34 هزار میلیارد پرداخت کرده ایم.

وی درباره صادرات برق به عراق و جایگزینی عربستان به جای ایران، گفت: آن بخشی که به جایگزینی مربوط می شود سخنگوی دولت عراق بگوید اما ما خودمان مشکلاتی داریم که نمی توانیم برای این مدت برق صادر کنیم.

نوبخت ددر ادامه این نشست افزود: مذاکرات آقای ولایتی پیرو سفرهای آقای روحانی و ظریف بود و در همه توافقات کشور روسیه بر تعهداتش باقی مانده بود آنها آماده هستند سرمایه گذاری وسیعی در راه آهن، نفت و گاز داشته باشند.

سخنگوی دولت در مورد دزدیدن اسناد محرمانه توسط موساد گفت: این برای چند ماه پیش بوده و الآن مجددا تکرار شده است. 

وی همچنین گفت: از جزییات دیدار وزیر نیروی عراق و ایران بی خبر است.

نوبخت ادامه داد: استقلال بانک مرکزی شعار مطلوبی است تمام تلاش این است که همه آن استقلال حفظ شود، در همان تریبون نماز جمعه در بحث موسسات غیر مجاز بانک مرکزی را مجبور کردند 35 هزار میلیارد به این افراد داده شود. بانک مرکزی مستقل شود یک چیز لیبرالی آزاد می شود.

نوبخت گفت : کاهش 12 درصدی سوزاندن سوخت های فسیلی در موافقتنامه پاریس را تایید کرد اما گفت خاموشی های اخیر ربطی به این موافقت نامه ندارد. کارت سوخت نظام کنترلی ما را قوی می کند اما لزوما معنای دو قیمتی ندارد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام نرخ بنزین و نان، گفت: بازگشت کارت های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می کند، اما لزوما معنای دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی را ندارد.

نوبخت ادامه داد: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می کنیم. ما باید با تسهیلات و امتیازاتی ارائه می دهیم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است اما دلش می خواهد به آنها کمک کند اما بدلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون ایراد شورای نگهبان به لوایح چهارگانه، خاطرنشان کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تاکید می کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد.

وی افزود: نگاه دولت بر این است که اگر شورای نگهبان نظری دارد، مجلس آن را برطرف کند چراکه دولت به تصویب این لوایح نیاز دارد.تمام تلاش ترامپ این است که کشورها را با خود علیه ما همراه کند اما این مساله ناموفق است.

پربیننده ترین خبرها