سفیر چین :

سیاست پکن تداوم همکاری ها با تهران در چارچوب برجام است

سیاست پکن تداوم همکاری ها با تهران در چارچوب برجام است
چهارشنبه 27 تير 1397 - 09:08

سفیر چین در تهران، سیاست پکن را شفاف و مبتنی بر تداوم همکاری با ایران در چارچوب برجام اعلام کرد و گفت: تحریم های آتی آمریکا می تواند روابط دو کشور را تا حدودی دچار پیچیدگی کند اما با این وجود به همکاری ها ادامه می دهیم.

العالم - ایران / سیاسی

«پانگ سن» اظهار داشت: بر اساس سیاست شفافی که چین در این توافق داشته، به همکاری های خود با ایران ادامه می دهیم که وزیر خارجه چین به عنوان یکی از اعضای برجام این شفافیت را در مذاکرات خود با وزرای خارجه دیگر اعضا به خوبی بیان کرده است.

«لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین و دبیر حزبی شورای دولتی این کشور هجدهم تیرماه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل درباره لغو توافق هسته‌ای «برجام» هشدار داد و گفت که این اقدام تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. 

کمیسیون مشترک برجام پانزدهم تیرماه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و پنج کشور باقی ‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

**چین علاقه مند به ماندن در برجام است 
سفیر چین در تهران در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه تحریم ها و اعمال فشارهای بیشتر بر ایران از سوی آمریکا در پی خروج از برجام، موضع دولت چین چه خواهد بود؟ گفت: چین علاقه مند به ماندن در برجام است.

وی تصریح کرد: این انتظار هم می رود که دیگر اعضای اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز بر اساس اعلام موضع اتحادیه اروپا در این ارتباط به تعهدات خود نسبت به این توافق پایبند باشند.

* به تعهدات خود پایبندیم 
سن درباره زمینه های همکاری های آتی پکن - تهران در چارچوب برجام با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: چین و ایران در بیشتر زمینه ها روابط خوبی با یکدیگر دارند و در طول سالیان بسیار این همکاری ها انجام شده است.
وی بر توسعه همکاری ها در چارچوب برجام بین دو کشور تاکید کرد و افزود: چین به تعهدات خود پایبند است.

**ادامه همکاری های تهران - پکن
سفیر چین در تهران در این ارتباط که آیا تحریم های آتی آمریکا می تواند خدشه ای در روابط دو کشور ایجاد کند، گفت: این تحریم ها می تواند روابط را تا حدودی دچار پیچیدگی کند اما با وجود همه این مسایل به همکاری های خود با ایران ادامه می دهیم.
سن با اشاره به اهمیت و مزایای اقتصادی برجام برای طرف های مختلف آن تاکید کرد: اعضای برجام نباید اجازه دهند که این توافق به انزوا کشیده شود.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد. 
این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند که همکاری خود را به تدریج پایان خواهند داد تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند. هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند. 
با این وجود، یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد که اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌ های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند؛ چین و روسیه به عنوان دو عضو دیگر برجام نیز بر حفظ آن تاکید دارند.
روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته اعلام کرد: دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان برای زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسی فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی کشورهای خود هستند؛ این اقدام نخستین علامت قابل اعتنایی است که نشان می دهد اروپا می تواند به تعهد خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند و مقابل سیاست تحریم و منزوی سازی تهران توسط آمریکا بایستد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها