زمان و محل طولانی ترین ماه گرفتگی قرن - امشب + احکام شرعی

زمان و محل طولانی ترین ماه گرفتگی قرن - امشب + احکام شرعی
جمعه 5 مرداد 1397 - 10:20

شامگاه جمعه پنجم مرداد 1397 از ایران می‌توان شاهد خسوفی بود که طولانی‌ترین ماه گرفت قرن 21 نام دارد.

العالم - گوناگون

نیمه شب جمعه ۵ مرداد ۹۷ کره ماه به طور کامل در سایه زمین قرار می‌گیرد و شاهد پدیده ماه‌گرفتگی خواهیم بود. این خسوف یک ساعت و ۴۳ دقیقه ادامه پیدا می‌کند و پس از آن ماه به آرامی از سایه زمین خارج می‌شود. پدیده ماه‌‌گرفتگی معمولا هر سال یک یا دو بار رخ می‌دهد و پدیده‌ی نسبتا پرتکراری به حساب می‌آید اما خسوف ۵ مرداد ویژگی‌هایی دارد که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

تمام مراحل این خسوف در ایران قابل مشاهده است

در این رویداد نجومی، ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می شود که نشان از آغاز گرفت است؛ بعد از آن ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می رود تا اینکه بالاخره لبه ماه وارد تمام سایه زمین شود و این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می شناسیم.

ماه با حرکت در سایه زمین بیشتر وارد تمام سایه زمین می شود تا اینکه لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین خواهد شد که بعد از آن کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز می شود.

سپس، ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه می دهد تا به اوج برسد.

تاریک تر بودن قرص ماه در حین خسوف نیم سایه ای، جزئی و کلی است.

معمولا خسوف هایی که بعد از آتشفشان های بزرگ روی می دهند تاریک تر از حال عادی هستند و فعال بودن بعضی از آتشفشان های زمین ممکن است روی تاریکی ماه تاثیرگذار باشد.

می توان مریخ را نیز در فاصله ۶ درجه ای ماه دید.

مریخ در این شب به مقابله با خورشید می رسد و درخشندگی آن در آسمان ما پنج برابر بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید پخش زنده و آنلاین ماه گرفتگی از رصدخانه + لینک

در این وضعیت مریخ در فاصله ۷۱ میلیون کیلومتری قرار دارد. این فاصله تا چند روز بعد یعنی سه شنبه ۹ مرداد به ۵۸ میلیون کیلومتر کاهش می یابد و درخشندگی مریخ هم نسبت به چند روز قبل دو برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید نماز آیات چگونه خوانده می شود؟

سه نكته درباره نماز آيات براى خسوف و كسوف‏

1. آغاز نماز آيات براى ماه و خورشيد گرفتگى، از شروع گرفتگى است. «1»

2. قضاى ماه و خورشيدگرفتگى وقتى است كه كاملًا باز شده است. «2»

3. زمانى كه ماه و خورشيدگرفتگى شروع به باز شدن مى‏ كند، بايد به نيت مافى الذّمه نماز آيات را خواند. «3»

معيار نماز آيات در خسوف و كسوف‏

از وقتى كه خورشيد و ماه، شروع به گرفتن مى ‏كند، انسان بايد نماز آيات‏ را بخواند و بنا بر احتياط واجب بايد به قدرى تأخير نيندازد كه شروع به باز شدن كند. «4» اگر خواندن نماز آيات را به قدرى تأخير بياندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند، بايد نيت مافى ‏الذّمه نماید؛ ولى اگر بعد از بازشدن تمام آن، نماز بخواند، بايد نيت قضا کند. «5» اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده، بايد قضاى نماز آيات را بخواند، ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده، قضاى نماز آيات بر او واجب نيست. «6»

نماز آيات براى خسوف و كسوف فورى است. نماز آيات براى كسانى واجب است كه خسوف و كسوف در شهرشان واقع شده نه شهرهاى ديگر.

فلسفه و حكمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخى پديده ‏ها نيست؛ براى پديده‏ هايى مانند كسوف و خسوف، نماز آيات واجب شده‏، در حالى كه مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسى ندارند يا حتى نماز هنگام زلزله و بادهاى سياه، مقيّد به ترس نيست.

* پديده ‏هايى همچون زلزله، كسوف، خسوف و بادهاى ترسناك از نشانه ‏هاى قيامت است. پس هنگامى كه يكى از اين پديده ‏ها رخ داد، قيامت را به ياد آوريد و به مساجد رو آوريد و در پيشگاه الهى تضرع نماييد.

کیفیت نماز آیات

نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و دستور آن اين است كه انسان بعد از نيت، تكبير بگويد و يك حمد و يك سوره‏ تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم، دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. «7»

همچنین مى ‏تواند در هر ركعت بعد از خواندن حمد، سوره ‏اى را پنج قسمت نمايد و بعد از هر قسمتى يك ركوع انجام دهد مانند سوره قدر كه پنج آيه دارد. «8»

اگر در يك ركعت از نماز آيات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در ركعت ديگر يك حمد بخواند و سوره را پنج قسمت كند، مانعى ندارد. «9»

هر يك از ركوع ‏هاى نماز آيات رُكن است كه اگر عمداً يا اشتباهاً كم يا زياد شود، نماز باطل است. «10»

اگر در نماز آيات شك كند كه چند ركعت خوانده و فكرش به جايى نرسد، نماز باطل است. «11»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها