اروپا و استرالیا بر مقابله با یکجانبه گرایی تاکید کردند

اروپا و استرالیا بر مقابله با یکجانبه گرایی تاکید کردند
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 09:58

 مقام های ارشد 'اتحادیه اروپا' و استرالیا با اعلام اینکه بزودی توافقنامه تجاری مشترک میان دو طرف امضا می شود، بر 'مقابله با یکجانبه گرایی در جهان' تاکید کردند.

العالم-اروپا

'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در استرالیا به سر می برد، در دیدار با 'جولی بیشاپ' وزیر خارجه این کشور گفت که به رغم فاصله اتحادیه اروپا با قاره اقیانوسیه، اما کشورهای عضو این اتحادیه به افزایش روابط با نیوزیلند و استرالیا اهمیت می دهند، به ویژه در شرایط کنونی که سیاست حمایت گرایی و یکجانبه گرایی برخی کشورها از گسترش روابط تجاری عدم اطمینان ایجاد کرده است.

اگر چه دیپلمات ارشد ایتالیایی صراحتا از آمریکا نام نبرده، اما اشاره موگرینی به اقدامات حمایت گرایانه و یکجانبه گرایی آمریکا در روابط سیاسی و اقتصادی اش با جهان است.

بیشاپ نیز در این دیدار تاکید کرد که گسترش روابط تجاری با 28 کشور اتحادیه اروپا که بزودی انگلیس از آن جدا می شود، از اولویت های اقتصادی استرالیا است.

موگرینی و بیشاپ همچنین تاکید کردند که بر اساس توافق ایجاد شده میان دو طرف، کارشناسان استرالیایی به گروه بحران اتحادیه اروپا در عراق و کشورهای دیگر می پیوندند.

گزارش شبکه تلویزیون یک مالزی حاکی است که بیشاپ در این زمینه گفت: اتحادیه اروپا و استرالیا خواستار ثبات ، پایداری و دمکراسی در عراق هستند و دیدگاههای خود را در این زمینه به اشتراک می گذارند.

دو طرف همچنین بر افزایش همکاری های مشترک در حوزه آسیا- پاسفیک و اقیانوس هند و آرام نیز تاکید کردند.

مقابله با تروریسم، عدم گسترش تسلیحات هسته ای، مسائل حقوق بشری، آموزش، مهاجرت، فناوری و ابداعات از موارد همکاری های مشترک میان استرالیا و اتحادیه اروپا خواهد بود.
موگرینی و مقام های ارشد استرالیا اولین دور از مذاکرات برای امضای توافقنامه آزاد تجاری مشترک را برگزار کردند و قرار است دو طرف طبق جدول زمانبندی اعلام شده برای نهایی کردن این توافقنامه همکاری کنند.

توافقنامه آزاد تجاری باید به تایید پارلمان استرالیا برسد.

موگرینی پیش از حضور در استرالیا به نیوزیلند سفر کرده بود و در جریان این سفر بر همکاری شرکت های اروپایی با ایران به رغم تحریم های آمریکا تاکید کرد.

اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس بر تداوم پایبندی به 'برجام' تاکید کرده اند.

موگرینی هدف از سفر خود در هفته جاری به دو کشور حوزه اقیانوسیه را افزایش همکاری های تجاری اتحادیه اروپا با این منطقه از جهان عنوان کرده است .

وی از روز دوشنبه هفته جاری سفر چهار روزه ای به نیوزیلند و پس از آن به استرالیا، آغاز کرده است.
حجم روابط تجاری اتحادیه اروپا با کشورهای آسیا- اقیانوسیه درسال 2017 ( سال گذشته ) بالغ بر 1.5 تریلیون یورو برآورد شده و این منطقه بزرگترین شریک تجاری بلوک اروپایی بوده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها