گوترش نابودی کامل تسلیحات هسته ای در جهان را خواستار شد

گوترش نابودی کامل تسلیحات هسته ای در جهان را خواستار شد
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 18:57

 دبیرکل سازمان ملل متحد که برای شرکت در مراسم هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی ناکازاکی ژاپن از سوی آمریکا در پایان جنگ دوم جهانی به این شهر سفر کرده، خواستار نابودی کامل تسلیلحات هسته ای در جهان شد.

العالم-آسیا

به گزارش امروز (پنجشنبه) خبرگزاری رویترز از ناکازاکی، آنتونیو گوترش در این مراسم نگرانی عمیق خود را از احتمال وقوع یک نبرد هسته ای ابراز کرد و گفت که سازمان ملل بیشترین تلاش خود را بکار می بنند تا از وقوع چنین جنگی جلوگیری کند.

گوترش گفت: با گذشته بیش از سه دهه از بمباران ناکازاکی و هیروشیما، متاسفانه هنوز نگرانی از بروز یک جنگ هسته ای وجود دارد و میلیون ها انسان در سایه چنین نبردی زندگی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد خواستار نابودی کامل تسلیحات هسته ای در سطح جهان است، گفت: از همه کشورها می خواهم تا به خلع سلاح اتمی پایبند باشند و این روند را در زمره اولویت های سیاست خود قرار دهند.

تامیسیا تاتوئه شهردار شهر ناکازاکی نیز در این مراسم از دولت ژاپن خواست برای تحقق جهان عاری از تسلیحات هسته ای، به معاهده منع این جنگ افزارها بپیوندد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از توکیو خواست به عنوان تنها کشوری که قربانی استفاده از سلاح هسته ای شده، به این پیمان بپیوندد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بودند که در روزهای پایانی جنگ دوم جهانی به دستور هری ترومن رئیس‌جمهوری وقت آمریکا علیه مردم ژاپن انجام شد. 

در این دو عملیات بمباران اتمی که به فاصله سه روز انجام شد، حدود 220 هزار ژاپنی جان باختند و بیشتر آنان نیز غیرنظامی بودند.
بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح اتمی در جهان است و از سوی آمریکا که اکنون دارنده بزرگ ترین زرادخانه هسته ای جهان نیز هست، انجام شد.

ایرنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها