تا آزادی کشیش آمریکایی..

عادی شدن روابط واشنگتن-آنکارا غیرممکن است

عادی شدن روابط واشنگتن-آنکارا غیرممکن است
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 00:43

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی عادی شدن روابط کشورش با آنکارا را به آزادی کشیش زندانی آمریکایی در ترکیه مرتبط دانست.

العالم - آمریکا

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت که با تداوم حبس کشیش «آندرو برانسون» در ترکیه، عادی شدن ارتباط با این کشور غیرممکن است.

به نوشته واشنگتن تایمز، گراهام عصر یکشنبه (به وقت ایران) در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «تا زمانی‌که کشیش برانسون آزاد نشود، قصد عادی‌سازی روابط با ترکیه را نداریم. این اتهام‌ها علیه او نیز کاملا ساختگی است. این یک رویداد ساختگی درباره کشیش برانسون و دیگران است که گفته شده برای سفارت آمریکا کار می‌کردند. آن‌ها اقدامی در سرنگونی دولت ترکیه انجام نداده بودند».

وی در ادامه گفت که رابطه آمریکا با ترکیه، به عنوان متحد ناتو که میزبان پایگاه هوایی آمریکا در کشورش است، قابل اصلاح شدن است.

لیندسی گراهام در توضیح گفت: «نیاز است تا این رابطه را مجدا تنظیم کنیم و بهترین روش این است که اجازه داده شود کشیش برانسون وارد آمریکا شود و کارش را دوباره از سرگیرد».

«دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است. این اقدام ترامپ به ارزش «لیر» پول ملی پول ترکیه لطمه زد.

رجب طیب اردوغان  رئیس جمهور ترکیه نیز در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «اگر آمریکا شروع به احترام گذاشتن به حاکمیت نکند و ثابت نکند که متوجه خطرهایی است که ملت ما با آن مواجه است، همکاری ما با آن‌ها می‌تواند در معرض خطر قرار ‌گیرد».

آندرو برانسون اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان تحت رهبری «فتح‌الله گولن» واعظ خارج‌نشین متهم به ارتباط با کودتای نافرجام ۱۵ جولای آن سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. آمریکا این فرد را «بی‌گناه» خوانده و آنکارا را برای آزادی او تحت فشار قرار داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها