یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا دور دوم مذاکرات کردهای سوریه با دولت اسد با پیش شرط است؟

آیا دور دوم مذاکرات کردهای سوریه با دولت اسد با پیش شرط است؟
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 20:02

خبر:

  • نمایندگانی از مجلس کردهای سوریه (قسد) درسفر به دمشق برای بار دوم با مقامات سوری مذاکره کردند.

تحلیل:

  • با پیروزیهای ارتش سوریه در جنوب این کشور و قبل از آن پاکسازی دمشق ازتروریستها، نیروهای کرد موسوم به "قسد" که بخش شمال شرقی این کشور را در تصرف خود دارند یکماه پیش اعلام کردند آماده مذاکره با دولت سوریه هستند؛ درواقع تنها راه فراروی کردهای سوریه غیر ازمذاکره و بازگشت به دامان میهن حضور در جنگی بود که از پیش نتیجه آن مشخص بود و آن عبارت از پیروزی ارتش بود.
  • اگرچه بشکلی سنتی "قسد" همواره سخن از پیش شرط برای مذاکره با دولت سوریه میکرد و البته با پشت گرمی به آمریکا امیدوار بود روزی فرا برسد که به خواسته هایش برسد، در دور اول مذاکرات با قبول سه پیش شرط از ناحیه دولت در مذاکرات حاضر شد. این سه پیش شرط عبارت بودند از عدم مذاکره درخصوص نظامی شدن کردها و بهرهمندی شان ازسلاح، عدم مذاکره در خصوص فدرالی شدن سوریه و بلاخره عدم مذاکره درخصوص هر آنچه استقلال سوریه را خدشه دار کند.
  • این روزها "قسد"درحالی وارد دور دوم مذاکرات میشود که همچنان خود را به سه شرط قبل ملتزم میداند و در عین حال اعلام آمادگی کرده است درکنار ارتش سوریه برای بازپس گیری ادلب وارد عمل شود. همه اینها یعنی آنکه درسایه هماهنگیهای آینده میان "قسد" و ارتش سوریه ازسویی یک چهارم از سرزمین سوریه که همچنان در دست کردهاست بدون خونریزی به پیکره وطن بازخواهد گشت و در عین حال پروژه آزاد سازی ادلب به شکلی موفق عملیاتی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها